Een debuut dat mag gelezen worden.

Basil Janssens 18 juni 2019
Debuterende schrijvers, het blijft iets bijzonders. Zeker als die schrijvers een uitgever vinden die hun debuut willen uitgeven. Dat verdient al een ster (1).
Wat meteen opvalt wanneer ik het boek ter hand nam was de professionele afwerking van de cover en het boek op zich. Het is duidelijk dat het doelpubliek Young Adult is (hoewel ik de opeenvolging van stomende scènes eerder iets vind voor een iets ouder publiek,… zeg maar een late veertiger :-)). Het boek leest als een trein (ster 2) doch ik vermoed dat de uitgever een extra zetje in de rug wou geven door sommige zinnen nodeloos uit te rekken op een regel en de tussenafstand tussen dialogen naar mijn mening net iets te groot maakte. Maar zoals gezegd, dit helpt wel om er een ‘pageturner’ van te maken :-). De schrijfstijl is aangenaam, hier en daar merk ik wel spreektaal maar dat stoort mij niet. De hoofdstukken hebben de juiste lengte waardoor ik ’s avonds nog snel een hoofdstukje kan lezen voor het slapengaan.
Wanneer ik een boek lees vraag ik mij telkens af hoeveel van de schrijver er zelf in het verhaal zit. Zijn sommige gedachten, scènes of gevoelens uit het leven gegrepen of zijn ze puur fantasie van de schrijver? In het eerste geval catalogeer ik Mevr. De Vriendt als een euh,.. koffieverslaafde, Bourgondische bedzweter met een fetisj voor David Hasselhoff (jazeker).
Het verhaal zelf dan (opgelet: mogelijk spoilers). Origineel is het niet, maar dat hoeft geen probleem te zijn want is alles ondertussen al niet minstens vijf keer geschreven? Vampieren leven vreedzaam naast de mensheid (ik miste hier wel een kleine historiek van hoe het zo ver is kunnen komen. HBO zou hier wel een prequel op verzinnen :-)) en demonen zijn de dagelijkse ‘talk of the town’. Een sprekende kat in een verhaal brengen heeft bij mij steeds het effect dat het humorgehalte dat ik verwacht van het boek stijgt. Hier bleef ik wel wat op mijn honger zitten, maar dat is dan enkel aan de kronkel in mijn hoofd te danken. Het verhaal bouwt goed op , de handelingen van de personages zijn goed beschreven zodat je echt in het verhaal zit (ster 3). Van de confrontatie tussen Ashmedai en Nysrogh had ik net iets meer verwacht. Gelukkig is dit het eerste boek in de trilogie zodat ik vermoed dat dit nog maar aan amuse girl is van wat ons te wachten staat. Ik mag er niet aan denken dat deze confrontatie op het einde van het derde boek zou gestaan hebben. Plots zie ik Ayra weer de dolk in de Winterkoning steken :-)

En dan rest er ons nog één vraag: Was dit boek goed genoeg om het vervolg te willen lezen? Het antwoord is volmondig ‘ja’ (ster 4). Ik mag enkel hopen dat het geen jaar duurt voor het vervolg want ik haat wachten. Ik wil bing-lezen :-)

Goed debuut. Vier sterren.

Meer recensies van Basil Janssens