De ontwikkeling van een nieuwe staf

Bert Otto 01 november 2018
Een boek met als titel 'De groene stad' dan denk je niet aan Almere en zeker niet in relatie met ontdekking reiziger en schrijver Redmond O'Hanlon.
Maar het is waar,O' Hanlon woonde drie jaar in Almere. Dit dankzij een bijdrage van 20.000 euro van de gemeente Almere.
Enkele maanden na zijn verblijf krijgt hij het naar zijn zin. Dat beschrijft hij ook prachtig, sfeervol en met humor.
De eerste kennismaking met Almere stemde niet positief. Zoveel lelijks zag hij vanaf het dak van het stadhuis. Grijs en beton nee dat is het niet.
Maar is er meer dan de nare soms vreemd aandoende bouw door alle wijken.
Er is vrijheid,ruimte, lucht en heel veel water. En mede daardoor constateerde O'Hanlon een heilzaam natuurgebied dat verweven is en verbindingen maakt met de bewoners.
De natuur is hier dichtbij zelfs om de hoek.
Hoe langer hij er woonachtig is hoe beter hij zijn omgeving, natuur en de inwoners leert kennen.
Het is boek is zeker waard om te lezen, af en toe had ik glimlach, zeker bij de beschrijving over de nijlpaarden en betonnen olifanten.

Maar ik kan niet zeggen dat het boek interessant is voor niet bekende zonder kennis van Almere. Wel als je wilt weten hoe deze stad tot stand is gekomen tot waar het nu is.
Ik geef het 3 sterren

Meer recensies van Bert Otto