Ideale mix ?

Bert van Brakel 15 juli 2015
Is het een historische roman, is het een avonturenroman, is het een psycholigische roman of is het een mix van dit alles?
Beste lezer, het zal mij een biet zijn welk genre aan dit boek wordt gekoppeld, het is een uiterst prettig leesbaar boek, maar wat dies meer zij, het proza van Marente de Moor is werkelijk schitterend, vooral haar metaforen. Daar kan moeder nog wat van leren...

Een paar voorbeelden:

- Hij wou dat hij terug kon in de tijd, alleen om de rust van vroeger terug te halen. Om zich weer te vervelen zoals hij zich als kleine jongen verveelde.

- [...] maar anderen noemen hem 'de Patentenvreter' of, nog erger, 'de Verduisteraar'. Ik denk dat het licht diep binnen in hem brandt, want als hij een nieuw idee heeft gloeien zijn ogen als kooltjes. En zo slecht als zijn gehoor is, zo scherp is zijn blik.

- Poëzie kun je herlezen, muziek kun je terughoren, en wat je ontdekt zal de eerste indruk alleen maar verdiepen, maar wie terugkomt op zijn eerste liefde zal vooral oneffenheden opmerken. Krasjes aan de oppervlakte, die je hinderen de diepte in te gaan.

- [...] terwijl ik de ochtend verknoei met uit het raam te staren. Het wachten is op de zon. Ze rommelt achter de wolken als een oude vrouw, die steeds meer tijd nodig heeft voor haar ochtendtoilet.

Mensen ga dat boek lezen alsjeblieft!
***1/2

Meer recensies van Bert van Brakel