Ik las 'KRASSELS' van Jos Govaarts

HjV 07 juli 2019 Boekverkoper
KRASSELS is de titel van de debuutroman van Jos Govaarts.

Ik leerde Jos bij toeval kennen. Hij werd geboren in Roosendaal, is al jaren woonachtig in Zweeloo (Drenthe) en kondigde via Facebook de verschijningsdatum aan van zijn eerste boek. Ik vroeg hem of hij interesse had in een signeersessie in onze Readshop in Coevorden. Jos was meteen enthousiast.

Hoofdpersoon in het boek is Marcus Halen, bijna veertig, heeft een zoontje van negen en net een adempauze in de relatie met zijn vrouw afgekondigd. De schijn van een midlifecrisis dient zich aan. Echter als op zijn verjaardag zijn vader overlijd blijkt het verleden geheimen te verbergen die zijn gedrag in een ander perspectief plaatst.

In het verhaal komen een aantal toevalligheden voor die misschien wat ongeloofwaardig zijn maar ze doen geen afbreuk aan het verhaal. Er worden wat toespelingen gemaakt maar het slot is zeer verrassend. De titel verwijst naar schetsen, kleine tekeningen die een weergave zijn van een gebeurtenis. Aan het eind word dit duidelijk. Knap zijn de uitwerkingen van de personages waaruit een goed inlevingsvermogen van de schrijver blijkt.

Kortom: een goed verhaal, met vaart geschreven. Zeer de moeite van het lezen waard.