Betty G.-2744 26 juni 2006
Na het lezen van de 'misdaadroman' Dode Lijken, vroeg ik mij af hoe het in godsnaam mogelijk is dat deze man bij ons in België letterlijk tienduizenden boeken verkoopt... Volgens mij is er namelijk maar één persoon die werkelijk begrijpt waar dit boek over gaat, en dat is Lauryssens zelf. Deze 'thriller' is volgepropt met afgrijselijke, bordkartonnen personages, en de plot (laten we alsjeblief eerlijk zijn!) bestaat gewoonweg niet!! Toch is er een eenvoudige verklaring voor het grote succes van Lauryssens in België, die de Nederlandse lezers waarschijnlijk niet meteen zullen opmerken: de Antwerpenaar staat namelijk bekend als extreem chauvenistisch en bijgevolg is het niet verwonderlijk dat ze smullen van deze pulp, die weliswaar als prima reisgids voor Antwerpen zou kunnen dienen, maar dat is dan ook alles! Het is echt droevig dat andere schrijvers zoals bijvoorbeeld Patrick de Bruyn en Deflo, hierdoor waarschijnlijk lezers verliezen, omdat deze hun tijd verdoen met verhalen die de naam roman in de verste verte niet waardig zijn! Op zulke momenten beseft een Belgische misdaadlezer dat we nog een lange weg te gaan hebben, eer we kunnen meespelen op internationaal niveau! Een echte schande!