Stella Grant en Will Newman hebben allebei Cystic Fibrosis (Taaislijmziekte), maar verder zouden ze niet meer van elkaar kunnen verschillen. Stella houdt ervan om overal controle over te hebben en is nogal een controlfreak. Om haar kans op een longtransplantatie te behouden, is het van groot belang dat ze geen bacteriën oploopt. Aangezien CF-patiënten groot gevaar lopen als ze in contact komen met elkaars bacteriën, moeten deze altijd minimaal zes stappen afstand van elkaar houden. Will wil niks liever dan het ziekenhuis verlaten. Hij wordt al jaren door zijn moeder van het ene naar het andere ziekenhuis gesleept om experimentele behandelingen te ondergaan. Op dit moment is Will besmet met een extreem gevaarlijke bacterie voor CF-patiënten en als Stella deze oploopt, kan ze die longtransplantatie waarvoor ze inmiddels eindelijk boven aan de wachtlijst staat wel vergeten. Will is dus alles waar Stella vooral bij uit te buurt moet blijven. Maar wat als je verliefd wordt op iemand waar je niet dichterbij mag komen dan zes stappen afstand? Zou het echt zo erg zijn om één stap te stelen?

Ik wist van te voren niet zo goed wat ik van het boek moest verwachten. Ik hoorde er wel al heel veel goede verhalen over, maar eerlijk gezegd dacht ik dat het een beetje The Fault in Our Stars 2.0 zou worden. En hoewel ik dat boek best oké vond, zat ik niet per se op een herhaling daarvan te wachten. Gelukkig is Vijf stappen van jou echt compleet anders, behalve dat het dan ook toevallig over twee ernstig zieke jongeren gaat.

Ik vond het verhaal echt enorm interessant. Eerlijk gezegd wist ik maar weinig af van Cystic Fibrose. Ja, ik wist dat het taaislijmziekte was, maar niet wat dat precies voor impact heeft op het dagelijks leven van deze patiënten. Ik had bijvoorbeeld geen idee dat mensen met CF niet te dicht bij elkaar in de buurt mochten komen, omdat er een te groot risico is op kruisbesmetting.

Tijdens het lezen van het boek leerde ik dus veel, maar het was ook nog eens een enorm emotioneel boek om te lezen. Naarmate het verhaal vordert, leer je als lezer steeds meer over, waarom Will en Stella op deze verschillende manieren in het leven en de ziekte staan. Bovendien ging ik echt met de personages meeleven en voelde hun pijn met hen mee. Niet alleen de hoofdpersonages, maar ook de vaste zusters op de afdeling en Stella’s beste vriend Poe. Allemaal hebben ze hun eigen verhaal, waardoor ze soms misschien op een in eerste instantie onbegrijpelijke manier reageren, maar er blijkt altijd een goede reden achter te zitten.

Ik leefde ook echt met Will en Stella mee. Met hun behandelingen en als het allemaal wat minder ging met hun gezondheid, maar ook met hun verliefdheid, die eigenlijk onmogelijk is. Bovendien hebben Will en Stella ook een goede invloed op elkaar. Door Stella wordt Will iets georganiseerder met zijn behandelplan en door Will durft Stella ook af en toe eens iets geks te doen.

Ik kan niet anders dan Vijf stappen van jou als één van mijn favoriete boeken van dit jaar te bestempelen. Als ik dan toch een kritiekpuntje moet leveren, is het dat de personages voor mij pas echt tot leven kwamen nadat ik de film had gezien. Het boek is redelijk dun en dus is er niet veel ruimte voor de beschrijvingen van de personages en pas na het zien van de film had ik echt een beeld van ze. Verder een heel mooi en interessant boek en dat geldt net zozeer voor de film.

Reacties op: Ontroerend liefdesverhaal

Vijf stappen van jou - Rachael Lippincott
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 17,50 Bestel het e-book € 9,99