Zet je aan het denken

Bibi Boom 22 juli 2016 Auteur
Gistermiddag uitgelezen. In de eerste helft vond ik dat er een beetje te veel voorgekauwd werd. Het is geschreven voor een jong publiek (young adult), maar een jong publiek is nog geen dom publiek. Hoe het zat met de verhouding tussen de mensenrassen was van meet af aan duidelijk. De personages hadden duidelijk meer tijd nodig om het uit te vogelen, maar dat resulteerde in veel herhaling van dezelfde vraagstukken. In de tweede helft van het boek kwam er echter veel vaart in en werd het spannend. De personages zijn aansprekend al voelde Aag voor mij wat te volwassen aan. In mijn beleving was ze een vrouw van 30 terwijl ze maar 17 moet zijn geweest. De personages Levya en Rhein waren wel overtuigend jong. Een ding wat me wel stoorde, ondanks de verder erg prettige schrijfstijl, is dat er overmatig veel gezucht wordt. Op bijna iedere bladzijde zucht er wel iemand. Gek dat de redactie dat er niet uit heeft gehaald voor publicatie. Maar genoeg gezeurd, ik vond het een onderhoudend boek en het thema ontmenselijking kwam goed naar voren. Het heeft een duidelijke kritische noot naar onze huidige samenleving en waar we op afstevenen, die aan het denken zet. Al met al dus toch een aanrader.

Meer recensies van Bibi Boom