Wat ik nou vind van 'Dodenstoel'?

BibliophileSan 01 juli 2019
Dit boek ontving ik als recensie-exempaar van HarperCollins, waarvoor dank.

De cover van dit boek spreekt een béétje thriller-lezer direct aan. Dít belooft wat!
"Pas als mijn wraak compleet is, stop ik met moorden..." is de tekst die onder de titel vermeld staat.
Kom maar op!!

Neli Panka is inspecteur bij de afdeling Zware Criminaliteit en doet veel zelfstudie naar seriemoordenaars en profiling.
Als er een dubbele moord gepleegd wordt in een luxe villa, krijgt zij met haar team deze zaak toegewezen. En samen met de zaak, krijgt ze ook Hamer toegewezen. Een 'adviseur van Defensie', zo wordt hij aan haar voorgesteld.
Neli is er niet blij mee, zo'n wijsneus die haar zeker gaat lopen vertellen hoe ze haar werk moet doen.
En dat laat ze merken ook.
Hamer zelf is niet onder de indruk van Neli's houding, hij heeft voor hetere vuren gestaan in zijn verleden als commando.
Zijn opdrachtgever (Raaf) maakt Hamer duidelijk dat wanneer het politie-onderzoek een bepaalde richting op gaat, hij dit bij moet sturen.
De slachtoffers van de moord zijn een oud-kolonel en zijn vrouw. En een jongen die in een kast is gezet met zicht op de plek waar de vrouw is vermoord.
Niet lang na de moorden krijgt Neli bericht van de dader, die zichzelf Nimrod noemt. Nimrod heeft een website aangemaakt met daarop een afbeelding van een elektrische stoel, en de boodschap die ook op de voorkant van dit boek prijkt.
Hamer en Neli zullen moeten samenwerken. Helemaal als duidelijk wordt dat het niet stopt na deze moorden,
De jacht is geopend. Maar wie is er nu eigenlijk de jager?

Het boek kreeg me niet in z'n greep. Dat kwam grotendeels door de grote hoeveelheid namen van personages en organisaties.
Pff ik zag door de bomen het welbekende bos niet meer.
Daarbij vond ik het er erg dik bovenop liggen wie we moesten verdenken. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit onbewust gedaan is, de auteur zal gewild hebben dat de lezer dit vermoedt, maar ik vond het jammer. Ook was de reden van zijn ritueel erg makkelijk te raden, en dan ben ik echt geen profiler. Ik lees wel veel thrillers en heb wel eens een tvserie gezien.

Hamer en Neli vond ik an sich prima personages die in een eventueel vervolg ook nog goed zouden kunnen blijven staan.
Samen of één van hen alleen, dat zou beiden een goede mogelijkheid zijn. Allebei hebben ze tenslotte een team achter zich dat ook prima mee kan naar een deel twee.

De vraag is alleen of ik dat deel twee zou aanschaffen... Ik denk het niet. Helaas maakte dit boek mijn verwachtingen niet waar en ik heb het met niet al te veel enthousiasme uitgelezen.
Ik geef het 2,5 duim

Meer recensies van BibliophileSan