Goed verhaal over een vergeten oorlog

Bob Hasenaar 24 juni 2019
Zeer goed boek, mooie beschrijving van een door Nederlanders in ieder geval vergeten oorlog. Alleen Engelsen en Russen hebben hem nog lang herdacht. De Fransen en Turken hebben hem bewust uit hun gemeenschappelijk geheugen geschrapt.

Figes schrijft heel goed, met veel aandacht voor persoonlijke verhalen. Niet uitsluitend een rijtje van veldslagen en oorlogshandelingen, maar Figes' beschrijving gaat voor je leven. De Krimoorlog blijkt een belangrijke oorlog, qua oorlogsvoering bijna een generale repetitie voor de Eerste Wereldoorlog. Net zo zinloos en ook hier kost inadequate legerleiding het leven van honderdduizenden soldaten. Het is ook een oorlog die voor een belangrijk deel voortkomt uit het broeinest dat later in diezelfde WOI en nog later in de Balkanoorlogen weer is opengebarsten: de uithoek van Europa waar katholieken, Grieks orthodoxen (veel daarvan Slaven) en moslims het dichtst op elkaar wonen.

Mythevorming is een interessant aspect dat tussen de regels zichtbaar is. Veel Nederlanders zullen hoogstens de naam Florence Nightingale associëren met de Krimoorlog, als ze al een associatie kunnen vinden. Uit dit boek blijkt dat zij inderdaad bijzonder werk verrichte, maar ook grote fouten maakte. Sterker nog: haar tegenhanger aan Russische zijde was in zijn initiatief tot opstarten van structurele medische verzorging op het slagveld inhoudelijk succesvoller. Waarom kennen we zijn naam niet (zelfs ik ben hem nu alweer vergeten). En dan was er nog de particuliere initiatiefnemer en vernieuwer van de militaire veldkeukens aan de Engelse kant. Waarschijnlijk heeft hij nog meer levens gered dan Nightingale. Waarom is hij geen mythe geworden (idem)?

Zeer boeiend boek. Figes is een geweldig schrijver van historische non fiction.

Meer recensies van Bob Hasenaar