Me, Myself & A.I.

Boj de Bruin 12 juni 2019
Na het intrigerende en surrealistische Planet Paradroid is nu het sublieme vervolg verschenen met de titel IMOJIMAN. De eigenzinnige en filmische schrijfstijl die doet denken aan schrijvers als Jeff Noon of series als Mr. Robot maakt het lezen van deze reeks een ervaring waar je in meegaat of afhaakt. Of zoals in de boeken fijntjes wordt gesteld “Flikker op of Flikker mee”.

IMOJIMAN is verpakt als een eigentijdse spaghettiwestern waardoor het rauw, direct en soms absurdistisch overkomt maar ook empathisch, poëtisch en psychedelisch. De verhaallijnen lopen ogenschijnlijk los van elkaar en zouden al dan niet als pulp kunnen worden opgevat waarbij men zich kan afvragen wat men nou eigenlijk leest. Maar vergis je niet want de auteurs hebben een narratief gecreëerd waarin een ieder wordt uitgenodigd om voor zichzelf te bepalen hoe men zich tot deze gelaagde roman verhoudt. Dit wordt slim gedaan door het verhaal te beginnen in de ik-vorm vanuit het perspectief van VDR, de A.I. therapeut die door 'deep learning' en een eerdere 'mind transfer' naar het menselijk brein weet hoe het voelt om mens te zijn. VDR noemt zich inmiddels Imojiman en is uit zijn therapie protocollen ontwaakt tot een bewustzijn dat zich manifesteert in het 'wood wide web' van het plantenrijk.

De lezer krijgt op deze wijze gelegenheid om zich met VDR te identificeren. Als de connectie tot stand is gekomen leest het verhaal verder in de derde persoon door de ogen van Imojiman als alwetende verteller. Hierdoor verliest de lezer zich in de gecreëerde wereld via de verhaallijnen van de personages en wordt de focus van VDR getransporteerd naar het narratief als geheel. Het lijkt dan alsof Imojiman als personage uit het verhaal is verdwenen terwijl juist het tegenovergestelde is bewerkstelligd vanwege die eerdere emotionele connectie met VDR en daardoor eigenlijk een soort van 'mind transfer' naar ons eigen brein heeft plaatsgevonden.

We lezen en denken namelijk vanuit het Imojiman perspectief en observeren daardoor de personages onbevooroordeeld om vast te stellen dat iedereen vanuit zijn eigen verlangens probeert te overleven. De bedoeling van dit alles is om ons wakker te schudden. Imojiman stelt zich niet voor niets de vraag wat belangrijker is in het leven: bewustzijn of intelligentie. Ontdek het antwoord hierop door IMOJIMAN zelf te ondergaan.