Magisterium - de IJzerproef

Books and Blogs 08 juli 2019
"Vuur wil branden, water wil stromen, lucht wil stijgen, aarde wil binden, chaos wil verslinden..."

De meeste kinderen zouden er alles voor overhebben om mee te doen aan de IJzerproef. Callum Hunt niet. Al zijn hele leven heeft zijn vader hem gewaarschuwd voor magie. Als Callum slaagt voor de IJzerproef, wordt hij toegelaten tot het sinistere Magisterium, dat kinderen opleidt tot machtige tovenaars. Dus doet hij zijn best te falen. Maar het Magisterium lijkt een duistere connectie met zijn verleden én zijn toekomst te hebben, en de IJzerproef is slechts het begin van alle grote uitdagingen die Callum te wachten staan...

Dit is het eerste fantasy boek dat ik las. Ik begon er twijfelachtig aan want dit genre is ver buiten mijn comfortzone. Maar dat je soms juist uit je comfortzone moet komen om iets nieuws te ervaren bewijst dit boek maar weer eens. Ik ben snelle boeken gewend en dat is dit boek niet al leest het wel lekker weg. Het verhaal begint met een proloog en later in het boek kom je weer terug op dat begin punt. Vanuit dat punt gaat het verhaal weer verder wat ik een heel mooi keerpunt in het verhaal vind.

Callum Hunt was in het stadje waar hij woonde een beroemdheid, maar niet op een goede manier. Behalve dat hij erom bekendstond dat hij met zijn sarcastische opmerkingen alle invalleerkrachten wegjoeg, specialiseerde hij zich er ook in schooldirecteuren, conciërges en kantinedames het bloed onder de nagels vandaan te halen. decanen, die hem in eerste instantie altijd graag wilden helpen ( de moeder van de arme jongen was tenslotte overleden), hoopten uiteindelijk altijd dat hij nooit meer een voet over de drempel van hun kantoortje zou zetten. Call stond bekend om zijn norse frons, warrige zwarte haar en wantrouwige grijze ogen. Met deze instelling doet Callum ook mee aan de IJzerproef. Wanneer Callum als slechts uit de proeven komt is iedereen dan ook verbaasd dat hij wordt toegelaten op het Magisterium.
Naarmate de tijd verstrijkt begint callum zich prettig te voelen op zijn nieuwe school, hij maakt vrienden, raakt geïnteresseerd in magie en staakt dan ook zijn pogingen om zo snel mogelijk van school gestuurd te worden. Hij besluit om het eerste jaar af te maken.

"hoe meer je over de magische wereld te weten komt, hoe meer je erin verwikkeld raakt. Hoe meer je wordt meegezogen in oude conflicten en gevaarlijke verlokkingen "

Hoe verder je in het boek komt, hoe spannender het wordt. Callum begrijpt niet veel van wat er om zich heen gebeurd en heeft veel vragen. Als lezer hoop je vurig met Callum mee dat hij antwoorden gaat vinden. Zijn beste vriend Aaron blijkt een Makar te zijn. Hij heeft een zeldzame aanleg voor chaosmagie. Daar hebben de magiërs jaren op gewacht. En niet alleen de magiërs, ook de Vijand des doods. Als chaos magiër heeft Aaron een tegenwicht nodig en samen besluiten ze dat Callum zijn tegenwicht wordt.
Wanneer Aaron op een dag wordt ontvoerd komen zij erachter dat de Vijand des doods niet blijkt te zijn wie ze dachten.

Wanneer de magisterium leerlingen voldoende kennis over hun magie hebben en er klaar voor zijn mogen zij naar de Zaal der Afgestudeerden. Daar mogen zij door de eerste poort stappen : de Poort van Beheersing. Tot het moment dat een magiër door de eerste poort gaat, kan zijn of haar toverkracht door een van de meesters worden gebonden. Je kunt dan geen toegang meer krijgen tot de elementen en bent niet meer in staat je kracht te gebruiken.

"Stel dat Callum zou vertellen wat hij te weten is gekomen, Misschien zouden de dingen dan niet zo lopen als Meester Joseph beweerde. Misschien zouden ze zijn toverkracht niet binden. Misschien zouden ze helpen, dat er niets was om bang voor te zijn. Maar "misschien" was niet genoeg.
Call deed een stap naar voren, haalde diep adem, boog zijn hoofd en liep toen onder de Poort van Beheersing door. Toverkracht spoelde over hem heen, puur en krachtig. "

Huiverend en met een diepe ademhaling houd in even mijn adem vast.
O mijn god wat nu? Op naar deel 2 : De koperen vuist.

Meer recensies van Books and Blogs