Grote kleine leugens

Books and Blogs 08 juli 2019
Nadat ik het geheim van mijn man had gelezen werd ik fan van Liane Moriarty. Vervolgens las ik Bijna echt gebeurd. Ook al zo'n topper.
Dus besloot ik Grote kleine leugens te reserveren bij de bibliotheek. Niet aan toegekomen dus verlengt, weer niet aan toe gekomen dus nog maar eens verlengt. He bah, gereserveerd door een ander, dus inleveren maar en zelf reserveren. Vervolgens bleef het boek weer op de plank staan.

Grrr. weet je wat ? ik koop het boek wel gewoon dan komt ze vanzelf aan de beurt en hoef ik geen estafette te spelen met de bibliotheek en andere gegadigden.
Er blijkt ook een serie van te zijn : Big little lies. Ik besluit de serie op verschillende mogelijkheden op te zoeken maar ook die pogingen willen maar niet lukken. Ik geef het op, het boek is toch altijd beter.

Ik lees de achterkant :
Op de pittoreske basisschool Pirriwee public, eindigt het jaarlijkse ouderfeest in een chaos. Met gillende sirenes. Schreeuwende mensen. Een verbijsterde schooldirecteur. En één van de ouders : dood.
Is er sprake van moord, een tragisch ongeluk of van een vreselijk ontspoorde ruzie ?
Wat de ouders van Pirriwee Public zullen leren is dat soms de kleinste leugens het aller gevaarlijkst zijn...

Het verhaal begint bij het jaarlijkse ouderfeest. Daarna wordt er teruggeblikt naar een half jaar eerder. Je volgt verschillende verhaallijnen die zich langzaam opbouwen naar het beruchte ouderfeest. Tussen de verhaallijnen door lees je stukjes van een interview. Hierin worden verschillende mensen ondervraagt.
Dit maakt het voor mij lastig om te schakelen en ik kan moeilijk in het verhaal komen.
Ik visualiseer mij alsof ik naar een film kijk. Het boek komt in mijn hoofd tot leven als een film. Dan krijg ik vat op het verhaal en leest het vlot weg.

In de rode draad gebeurd heel veel en de onderliggende verhoudingen liggen hier en daar gevoelig en ingewikkeld. Dat maakt het smakelijk om te lezen. Alsof je de laatste roddels hoort op het schoolplein.

Jane en Ziggy zijn nieuw in Pirriwee. Ze sluiten nieuwe vriendschappen maar worden niet door iedereen warm ontvangen. Ze lijken het slachtoffer te worden van gemene pesterijen, er gaat zelfs een petitie rond om Ziggy van school te laten sturen. Jane houd dapper vol, ze is daar met een reden en hoopt dat ze de ware reden van haar komst op een dag kan onthullen.

De verschillende verhaallijnen komen op de dag van het ouderfeest tot een climax met een verrassende twist.
Uiteindelijk is het dus echt een boek zoals je van Liane Moriarty kan verwachten. Maar omdat ik in het begin echt moeite had om in het verhaal te komen haal ik er toch een ster vanaf.
En nu ga ik toch echt op zoek naar de serie !

Meer recensies van Books and Blogs