'Machines maken geen fouten'

Brit 09 juni 2019
Dat is de naam van een hoofdstuk uit het boek ‘Qualityland’ van Marc Uwe Kling. Dat is ook wat de meeste inwoners van Qualityland geloven. Het gevolg is dat zij niet meer nadenken of zelf beslissingen nemen. Zelfs hun partnerkeuze laten ze over aan de technologie. Er wordt gestreefd naar perfectionisme en algoritmes spelen daar bij een bepalende rol.

Hoofdpersoon Peter staat laag op de ladder van deze maatschappij en ondervindt daar de nadelen van. Hij komt in opstand tegen het systeem en krijgt daarbij hulp van afgekeurde machines, die net als Peter, niet (meer) voldoen aan de eisen van de maatschappij.

Het thema van het gevaar van technologie die slimmer wordt dan de mens en die in staat is de mens te manipuleren, sprak mij aan. De uitwerking door Kling voor wat betreft personages, taalgebruik, verwijzingen en ‘lenen’ van andere schrijvers, kan mij minder bekoren. De personages blijven m.i. oppervlakkig en ondergeschikt aan Klings boodschap.

George Orwells ‘1984’ en ‘Brave new world’ van Aldous Huxley hebben veel meer indruk op mij gemaakt.

Meer recensies van Brit