Uitstekende debuutthriller

11 april 2015
In mei 2003 worden er in Nordmarka drie skeletten gevonden. Het gaat wellicht om drie mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog verdwenen zijn. Enkele weken later wordt een voormalige verzetsleider vermoord. Inspecteur Tommy Bergmann vermoedt dat er een verband is tussen de macabere vondst en de moord. Samen met zijn team probeert hij de waarheid te achterhalen.
Gard Sveen maakt het de lezer aanvankelijk niet makkelijk. Tijd en vertelstandpunt wisselen voortdurend. Eens je in het verhaal zit, moet je toegeven dat de verteltechniek het verhaal bijzonder spannend maakt. Je wordt voortdurend op het verkeerde been gezet . Wanneer je uiteindelijk de ware toedracht denkt te kennen, krijg je nog een verrassing voorgeschoteld..
Op de achterflap van 'De doden hebben geen verhaal' kan je lezen dat de debuutroman van Gard Sveen drie belangrijke thrillerprijzen in de wacht sleepte. Deze bekroningen zijn zeker terecht. Het boek telt 479 bladzijden, maar verveelt geen minuut. Ik kijk nu al uit naar een volgende thriller met Tommy Bergmann.

Meer recensies van