Een spannende, zeer actuele, thriller die mij een beetje deed denken aan Ludlum en ik was fan van zijn boeken!

Carla Kooijman 27 juni 2019
Inhoud:In Iran zijn er uit de kerncentrales splijtstofstaven gestolen waardoor de Verenigde Staten en Israël zich bovenmatig bedreigd voelen. Israël overweegt zelfs de kerncentrales van Iran te bombarderen. Geheim agent Jim Matteos wordt ingezet om te achterhalen wat er precies is gebeurd. Op zijn zoektocht komt Soraya op zijn pad en ze beweert over belangrijke informatie te beschikken. Ze beweert dat de splijtstofstaven in handen zijn van een onbekende groepering met dubieuze motieven. Gaan Jim en Soraya overeenstemming bereiken? Of heeft Soraya een dubbelrol en is ze onbetrouwbaar? Jim weet het niet en probeert dit te achterhalen. Wel weet hij dat hij Soraya nodig heeft omdat er geen andere aanknopingspunten zijn.
Wanneer de eerste aanslagen worden gepleegd, weliswaar zonder inzet van splijtstofstaven, en er mysterieuze codes worden achtergelaten, beseft Jim dat dit nog maar het begin is. De splijtstofstaven zullen worden ingezet. De vraag is: ontdekt Jim op tijd wie er achter dit terroristische “spel” zit?
Persoonlijke Leeservaring
De Proloog start spannend: Jim Matteos op missie en brengt, de logische opvolger van de doodzieke Russische president, om. Omdat hij een gevaar lijkt voor de wereldvrede.
“Bij elke missie voerde hij een strijd met de eindigheid van het leven. Hij tartte de dood, leek soms haar koninkrijk binnen te stappen, maar wist steeds weer op tijd te ontsnappen.”
Deze tot het bot getrainde CIA agent voert geregeld missies uit in het belang van de Verenigde Staten. Als Jim moet achterhalen waar de ontvreemde splijtstofstaven zijn gebleven en wat men ermee van plan is wordt hij benaderd door Soraya die zegt belangrijke informatie te hebben voor hem. In ruil hier voor wil ze bescherming van de Verenigde Staten. Jim heeft het gevoel dat Soraya niet te vertrouwen is maar Soraya lijkt het enige aanknopingspunt te zijn. Als hij vervolgens ternauwernood gered wordt door Soraya wordt de samenwerking een feit, al houd Jim in zijn achterhoofd dat ze wel eens een dubbele agenda zou kunnen hebben.
De dreiging wordt steeds voelbaarder. Hier in speelt Hashim Farouq, de leider van de Saraceense Strijders. een belangrijke rol. Het spel dat Hashim speelt is er één van codes en cijfers, die hij achterlaat bij diverse aanslagen in verschillende landen. Hij lekt bewust informatie en hij heeft als uiteindelijke doel een aanval met splijtstofstaven gebruiken in Tel Aviv. Een aanslag waarbij alle eerdere aanslagen gepleegd in het verleden verbleken!
Hashim is een terrorist geworden waar rekening mee gehouden dient te worden. Hij is zo geworden door een zeer traumatisch verleden. Een verleden dat niemand mee zou moeten maken, heeft een man van hem gemaakt die niet zou moeten bestaan.
De cover van het boek vind ik prachtig maar doet mij wel een stuk liever aan dan de inhoud van het boek weergeeft! Geeft dit het dubbele gevoel dat Jim heeft over Soraya weer? Korte hoofdstukken, waarin veel gebeurd zorgen ervoor dat je niet achterover gaat leunen. Gedegen uitgewerkt en met vaart en filmisch geschreven. Dit gezegd hebbende: ik zou dit boek wel verfilmd willen zien!
Met dit schrijversduo, Eric Bakker en Herman Zandstra, was ik niet bekend maar snel kreeg ik een beetje de beleving die ik vroeger ook had met de boeken van Robert Ludlum. Geen idee hoe dit kwam, er zijn genoeg verschillen, toch was het zo en ik werd er oprecht blij van!!
Voor mij zeker een Mustread!!

Meer recensies van Carla Kooijman