Historisch jeugdverhaal

Caroline Kuiper 05 juni 2019
Een prachtige wat ouderwets aandoende cover, die perfect bij het verhaal past.

In dit 2e deel is Clara van school af en gaat zij werken als eerste krantenmeisje van Nederland. Het is een zware baan, want ze moet twee keer per dag met een tas met 100 kranten sjouwen. Ze vind het heel erg dat ze van school moest, maar omdat haar vader is overleden en moeder niet alleen het geld bij elkaar kan krijgen, heeft Clara een baantje gezocht. Clara is een pienter meisje en ze maakt al gauw promotie bij de krant, ze krijgt een vaste krantenwijk aangewezen. De krantenjongens vinden het maar niets dat Clara één van hun is.

Wanneer de winter inzet, wordt het nog veel zwaarder voor Clara.

"Het is donker en mistig en de ijzige kou dringt door de dunne zolen van haar schoenen heen…."

Een verhaal wat indruk maakt, wat hebben we het toch goed in deze tijden. Een verhaal wat je ook heel goed kunt voorlezen aan kinderen zodat ook zij begrijpen hoe het er vroeger aan toe ging en dat gelijkheid tussen jongens en meisjes toen niet bestond. De jongens werkten, meisjes deden het huishouden en zorgden voor de kinderen. Clara wil heel graag dingen doen die eigenlijk niet weggelegd zijn voor meisjes. Wat zou ze graag leren fietsen en later auto willen rijden. Omdat Clara best leuk kan schrijven en ze van alles meemaakt op straat probeert ze nieuwtjes te verkopen aan de krant waar ze dan wat extra geld mee kan verdienen.

"Op de terugweg naar huis haalt Clara het papiertje dat Van Velzen haar gaf een paar keer uit haar zak. Het is een kwitantie waar ze morgen bij de boekhouder haar kwartje mee kan ophalen".

Thuis zit moeder altijd achter de naaimachine en de buurvrouw, tante Boes breidt sjaals, mutsen en in de zomer badkleding, waar ze haar geld mee verdient. Tante Boes zit altijd bij Clara en haar familie zodat ze de stookkosten kunnen delen en met elkaar eten is ook goedkoper en gezelliger. Wat moesten de mensen vroeger toch hard en zwaar werk doen om te overleven, wat een armoe. Heet water halen in emmers voor de maandag wasdag , het hele huis hing dan vol wasgoed en alles werd vochtig en dan kolen halen om de kachel te stoken en een poepdoos in de keuken, die je niet zomaar kunt doorspoelen. Ik denk dat kinderen het zich niet eens kunnen voorstellen en kunnen begrijpen dat we het tegenwoordig wel heel erg goed hebben. Daarom zou het heel goed zijn als kinderen dit boek zouden lezen.

Clara ontmoet Sjaak een jongen die bij een thee en koffie winkel werkt, hij zorgt ervoor dat ze een andere betrekking krijgt. Clara is weer het eerste meisje in dit bedrijf, zal het Clara lukken het vertrouwen van haar collega’s te winnen?

Ik ben heel benieuwd wat Clara gaat beleven in deel 3, tevens het laatste deel over Clara en haar familie, wat gaat zij doen wat nog geen meisje gedaan heeft in die tijd, de vooruitstrevende Clara heb ik in mijn hart gesloten.

Meer recensies van Caroline Kuiper