Deze pageturner, neemt je mee, met een knipoog, in de wereld van de nieuwe Verlosser van de Mensheid.

De cover, weer net zo mooi als Justine door zijn eenvoud. Een schaduw van een man met een rode stropdas en een kroon van gevlochten doorntakken boven zijn hoofd. Verder zwart met een rode druppel bloed als puntje op de i.

Op 1 april lanceerde Anne-Laure Van Neer haar Maurice en begon haar speech met de woorden:

WIL DE EIGENAAR VAN DE ZWARTE BMW X6 MET NUMMERPLAAT LORENZO-1 ZIJN AUTO VERPLAATSEN……

Toen had ik het boek nog niet gelezen en begreep de lachende mensen niet. Waarschijnlijk hadden die Maurice al gelezen.

Precies een jaar geleden las ik Justine en was onder de indruk van de combinatie thriller en humor. Geweldig hoe je een verhaal neer kunt zetten over een oud vrouwtje van 75 jaar, die een moord wil bekennen op het politie bureau. Inspecteur Verbeke weet niet goed wat hij met dit vrouwtje aan moet, is ze dementerend of verzint ze alles ter plekke. Deze inspecteur komen we ook weer tegen in Maurice, net als Justine die een klein rolletje heeft in deze thriller. Maurice is gewoon een standalone, met wanneer je Justine hebt gelezen, enkele bekende personen.

Maurice een boek waar een film van gemaakt zou kunnen worden, echt je ziet het voor je. Het boek is natuurlijk niet echt een thriller maar meer een spannende roman, met een heel hoog psychologisch gehalte. Een echte aanrader wanneer je eens wat anders wil lezen. Was Justine al genomineerd voor de Knack-hercule Poirot prijs, dan moet deze wel helemaal op de nominatie staan. De plotwendingen zijn niet van de lucht en het plot zelf is geweldig.

Een mustread en voor mij en nu één van de beste boeken van 2017 die ik heb gelezen

DE MORAAL VAN WAT IK DOE KAN VOOR SOMMIGEN WAT TWIJFELACHTIG ZIJN, DAT BEGRIJP IK WEL. MOORD BLIJFT TENSLOTTE MOORD, ZELFS AL DE JE DAT MET DE BESTE INTENTIES.

Leesplezier 5
Plot 5