Niet mijn thriller

Caroline Kuiper 26 februari 2015

De cover van het boek is niet echt eentje die ik zou oppakken in de winkel. De rode glimmende letters trekken me wel aan maar de grauwe kleur is wat saai ook al wijst het op vroeger.
Het boek gaat over Jake Troy Delaney, hij zit bij een speciale eenheid en heeft geen problemen om mensen te doden, vrouwen of mannen. Wel heeft hij problemen met het doden van dieren. Zijn opdracht is om de president van Amerika Kennedy te vermoorden, dit gebeurd dus op vrijdag 22 november 1963. Wie de opdracht geeft weet hij niet en dat interesseert hem ook niet. Vanuit een stoepput neemt hij zijn positie in en schiet. Wanneer Jack er achter komt dat hij op de dodenlijst staat, wil hij weten wie de opdracht gever was en waarom hij dood moet. Iedereen die ook maar iets van de moord weet wordt het zwijgen opgelegd door de opdrachtgever. Wanneer Jack zijn verhaal bij de krant wil vertellen ontmoet hij Rosaly Bloomfield, die hem te woord staat omdat de hoofdredacteur geen tijd heeft. Beide raken ze van elkaar in de ban en er ontstaat een liefdes relatie. Jack vertelt niets over zijn werk en verleden en Rosaly probeert er iedere keer achter te komen waarom Jack zo gesloten is. Rosaly krijgt de opdracht de moord op Kennedy uit te pluizen en ook haar vader die in het Pentagon werkt stelt vragen, waar Jack het antwoord niet op wil geven. Wanneer het echt te heet wordt onder zijn voeten en Rosaly en Jack eigenlijk willen trouwen vlucht Jack en laat alles achter. 50 jaar later wordt hij bij toeval ontdekt door een paar jochies en die nemen een filmpje op wat op you tube verschijnt. Jack schrijft Rosaly een brief waarin hij vertelt wat zijn motief was om Kennedy zonder pardon te vermoorden. Het was niet alleen de opdracht die hij kreeg maar een diep gewortelde haat jegens Kennedy.
Beredenering:
Het boek mocht ik lezen voor de leeskring van Hebban en het verhaal leek mij boeiend omdat het over de moord op Kennedy ging en ik toevallig vorig jaar in Amerika was en de straat heb gezien waar de moord gepleegd is. Van de schrijver Lex Pieffers had ik nog nooit gehoord en was erg benieuwd naar zijn verhaal over deze moord.
Het boek is onder verdeeld in veel korte hoofdstukken wat ik fijn vind lezen alleen ging het over veel verschillende personen. De hoofdpersonen zijn Jack en Rosaly, maarr komen heel veel personen in het boek voor die met zijn opleiding, familie, vrienden en werk te maken hebben. Op een gegeven moment komt er nog een Jack voor, ik had daar liever een andere naam voor bedacht.
Ik kan niet precies na vertellen hoe het verhaal nu ging. Ik vond het een beetje rommelig en door elkaar lopend verhaal. Ik denk ook dat het meer een mannen verhaal is er komen ook nog wat technische termen in voor qua wapens. Na ruim de helft van het boek gelezen te hebben, waar ik moeite voor moest doen, ging het me iets meer boeien en was ik toch wel benieuwd naar het hoe en waarom Kennedy dood moest. Het boek is uit en ik kan het nog niet vertellen. Jammer dat me dat niet echt heel duidelijk werd. Het verhaaltje na 50 jaar had veel verder kunnen worden uitgediept. Het plot vond ik te onoverzichtelijk en het einde een koude douche.
Oordeel:
Het is dus niet mijn soort boek. Ik zal het niet gauw aan iemand aanraden. Ik geef het boek 2 sterren, de spanning was niet echt hoog en naar mijn mening een boek dat verder uitgewerkt had kunnen worden.

Meer recensies van Caroline Kuiper