Kosmos

23 mei 2018
Het is niet de eerste keer dat ik Kosmos, de eerste bundel uit de Verzamelde Gedichten van Ida Gerhardt, heb gelezen. Vermoedelijk ook niet de laatste, want bij elke herlezing wordt mijn leeservaring rijker.
Moest ik de eerste keer nog wennen aan de soms archaïsch aandoende woordkeuze, bijvoorbeeld in Tuin van Epicurus: 'Wij kozen soberheid tot bondgenoot', vandaag laat die zich niet alleen moeiteloos vertalen naar mijn streven naar consuminderen; ik vind 'soberheid als bondgenoot' eerlijk gezegd ook veel mooier.
Het, met één gedicht per dag, lezen van het complete oeuvre van een auteur vanaf het allereerste gepubliceerde gedicht, ervaar ik als mogen meekijken naar een dichter in ontwikkeling. Zo kan ik zien hoe vakvrouwschap en kunstenaarschap bij Ida Gerhardt zich steeds verder ontwikkelen.
De volgende bundel is Het Veerhuis.