Prachtige biografie

04 mei 2017
Soms laat ik me verleiden door een pakkende aanbeveling op de achterflap, koop ik het boek en denk ik na twintig bladzijden 'wie heeft in 's hemelsnaam de aanbeveling bedacht?'.

Bij Cécile en Elsa, strijdbare freules stond er: 'als je dit jaar maar één biografie leest, lees dan het boek over Cécile en Elsa'. Die aanbeveling is terecht!

Het is een dikke pil, maar het verhaal over de zussen Cécile en Elsa is zo goed geschreven dat je bladzijde na bladzijde blijft lezen. Op een paar al te uitgebreide uitweidingen over iets minder relevante figuren na, is dit een van de mooiste boeken die ik in de afgelopen jaren heb gelezen.

Het geeft een goed beeld van de levensloop van de twee zussen, die redelijk gelijkwaardig begon maar waarbij hun individuele ontwikkeling steeds verder uiteen ging lopen, om begrijpelijke redenen.

Het boek geeft daarnaast een interessante blik op de positie van vrouwen rond 1900 en de inspanningen van sommige vrouwen om die positie te verbeteren. Een onderwerp waar we ruim honderd jaar later nog lang niet over uitgesproken zijn!

Meer recensies van