Recensie IV

10 mei 2013
Arjen Lubach heeft met IV een ijzersterk thrillerdebuut neergezet en wordt geheel terecht een tv-serie.

Het verhaal speelt zich op 2 plaatsen af namelijk in Amsterdam en in een plaatjes in Zuid-Frankrijk. Elsa is met haar man en zoontje voor vakantie in hun familiehuis in Zuid-frankrijk. Ze krijg daar een telefoontje van de politie ( wat later blijkt geen politie te zijn) dat haar vader ( de wetenschapper Marcus Ruys) vermoord is en of ze onmiddelijk wilt komen. Elsa gaat zo snel mogelijk terug naar Amsterdam en wordt opgewacht op schiphol. Hier begint het avontuur dat zich in nog geen 24 uur afspeelt en in een hoog tempo je meesleurt in het oplossen van de moord op haar vader. Terwijl ze dit doet heeft ze hulp nodig van een aantal mensen waarmee ze in contact komt door een spoor van aanwijzingen die haar vader voor haar heeft achtergelaten.

Arjen Lubach heeft je vanaf de eerste blz in de greep van het verhaal. Het is snel , spanning is hoog fraaie actie-scenes die je meenemen naar ongekende leeshoogte. Tevens worden er dingen onthuld die je totaal niet verwacht en wordt je regelmatig aangenaam verrast door de personages en een stuk vaderlandse (staats) geschiedenis.

Arjen Lubach wordt vergeleken met Dan Brown. Dit heeft hij volgens mij geheel waargemaakt met dit boek qua opbouw ,gepuzzel en speurwerk. Hij is ook genomineerd voor de Gouden strop en volgens mij een grote kanshebber om deze prijs in de wacht te slepen.

Ik ben zeer onder de indruk geraakt van dit boek. Het leest als een trein en die trein stopt pas als je de laatste blz gelezen hebt. Een boek dat je bijna niet weg kan leggen een echte pageturner.