Omdat dit eerste boek van Arnaldur Indridason lange tijd niet verkrijgbaar is geweest, heb ik zijn latere boeken allemaal al eerder gelezen en is nu dit boek pas bij mij aan de beurt gekomen.
Zoals van Indridason verwacht kan worden is dit ook weer een verhaal dat zich op een bijzondere wijze in het verleden van zijn figuranten vastbijt en stapje voor stapje de oplossing nadert.
Geen verschrikkelijke moordpartijen of andere bloederige scènes gaan hier aan vooraf maar wel een aangrijpend verhaal, wat er met de jeugd kan gebeuren door toedoen een stelletje egoïstische kapitalisten.
Wanneer dat verdomde geld bezit neemt van een paar mensen zonder geweten, worden bij deze personen sommige hersenfuncties gewoon stilgelegd en blijft de super trooper alléén op dat geld gericht. Hiermee wordt alles ondergeschikt gemaakt aan het financiële gewin, ten koste van menselijk leed. En dat heeft Indridason in dit boek meesterlijk uitgebeeld
Voor mij heeft hij hiermee zijn dikverdiende vijf sterren binnengehaald. Een fantastisch mooi boek waar ik geen moment spijt van heb en van mij best dikker had mogen wezen.

Reacties op: