De absolute top vasthouden is moeilijker dan er te komen!

Wat doen alle vrouwen met moeilijke karakters en ooit de prostitutie in gingen, op een verlaten eiland? Legio dames van lichte zeden zijn op die manier jaren geleden verdwenen en nooit meer teruggekeerd. Zoals in de vorige verhalen van Adler-Olsen is ook dit weer een gesloten en nooit opgelost dossier.
Tot het in handen komt van de eigenzinnige brigadier Carl Mørck. Samen met Assad en Rose zetten ze hun tanden in deze zaak en komen voor volledige verrassingen te staan.

Je gaat je afvragen hoe lang een auteur die steeds een stijgende waardering krijgt, dit niveau vol kan houden. Of de verwachtingen te hoog gespannen zijn of dat het werkelijke een begin van sleet is, de toekomst zal het uitwijzen.
Maar Dossier 64 heeft net datgene wat de vorige drie verhalen wel heeft. De complexiteit van het verhaal vereist meer toelichting en uitleg wat de vaart regelmatig tempert en soms geheel wegneemt.
En dat is nu juist datgene waar zijn andere boeken in uitblinken. Dossier 64 onderscheidt zich soms in langdradigheid en dit is jammer. Natuurlijk is het boek verre van slecht maar toch wel de minste uit de serie Q tot nu toe.
Laten we hopen dat het hier een incident betreft, daarvoor beleeft deze lezer teveel plezier aan zijn boeken!

Meer recensies van Cees van Rhienen