16 december 2013
Stalking is in ons land sinds 2000 strafbaar en wordt in het Wetboek van strafrecht
“belaging” genoemd:

“Hij, die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.”

In de nieuwe thriller “Ik volg je” van Marelle Boersma speelt stalking een belangrijke rol.
De ongehuwde moeder Pien woont met haar jonge dochter Eva in Esvelderveen, een (denkbeeldig) dorpje in de biblebelt op de Veluwe. Zij gaat enigszins gebukt onder schuldgevoelens voor de dood van haar vader.
Pien is werkzaam als transmuraal verpleegkundige en werkt in dat kader veel samen met apotheker Theo en diens assistentes Bregje en Floor. Zij verzorgt bij patiënten thuis speciale medicatie en komt daarbij in aanraking met de vriendelijke Simon en de ernstig zieke Dora.
Pien is van oudsher bevriend met René, die een klusbedrijf heeft. Deze man draagt graag dameskleding en is in stilte verliefd op Pien.
Dan begint een van de dorpelingen Pien op zeer hinderlijke manieren lastig te vallen. Zij is daar in het geheel niet van gediend en verzet zich met hand en tand, maar de stalker is zoals meestal obsessief en hanteert steeds verdergaande methodes om Pien voor zich te winnen. Zij is fysiek niet tegen hem opgewassen en ook haar psychische weerstand wordt zwaar op de proef gesteld.
Dramatische gebeurtenissen zetten het dorp op stelten en leggen een grote druk op diverse intermenselijke relaties. Ook religieuze dogma’s komen gelet op de ligging van Esvelderveen vanzelfsprekend aan de orde. De plot krijgt tegen het einde van het boek een mooi gevonden onverwachte wending.

Dat Marelle Boersma een goede schrijfster is wisten we al van haar eerdere boeken, wat mij betreft in het bijzonder van “Moederziel”.
Haar taalgebruik is sterk en de opbouw in korte hoofdstukken maakt het lezen tot een genot. Op knappe wijze schept Marelle in het boek een voortdurend uiterst beklemmende sfeer. De lezer ontwikkelt in hoog tempo een afkeer van de stalker en een voorliefde voor anderen. Maar ten dele blijkt het uiteindelijk anders te liggen dan je lange tijd dacht.

Marelle Boersma heeft met “Ik volg je” een prachtig boek afgeleverd dat warm aanbevolen is voor eenieder die van thrillers houdt. Een rasechte pageturner in de goede zin des woords!

Meer recensies van