Rouwverwerking

Hoe ga je om met de dood van een goede vriend? Ik gaat op reis naar Alexandrië en alle herinneringen aan zijn overleden vriend Tomas komen boven drijven. Deze roman ontroert en raakt je. Fictie en non fictie wisselen elkaar af. Je weet in je achterhoofd dat Van Veelen vertelt dat dit boek niet autobiografisch is, maar dat is het wel, al heeft hij zaken veranderd. Dat is ook het fijne van schrijven denk ik, dat je iemand een standbeeld kan geven vanuit jouw beleving. Van Veelen doet dat.

Rouwverwerking is niet gemakkelijk en iedereen doet het op zijn of haar manier. Maar Aantekeningen Over het Verplaatsen van Obelisken laat zien dat dat alles tijd nodig heeft. Na de woede om de dood van een dierbare komen de herinneringen en de goede tijden.

Deze roman is een aanrader en verdient alle aandacht. Het boek zou niet misstaan in de verplichte literatuurlijst van het middelbaar onderwijs, mede doordat het boek zich ook afspeelt in Egypte (geschiedenis).

Meer recensies van Charlotte Veltman