Humoristische reis

Charlotte Veltman 25 februari 2016
Bill Bryson kent zijn land niet meer, Groot -Brittannië wel te verstaan, want hij is nog geen staatsburger. Dat examen moet hij gaan doen, en mede daarom besluit hij een reis te maken door Groot-Brittannië. een rechte lijn volgen lukt niet geheel maar dat hindert niet.

Bryson is een begenadigd vertellen. Alles wat hij ziet en wat er gebeurt analyseert hij met humor. Dat kan van een kopje koffie zijn tot een monoment of museum. Stad voor stad, streek voor streek bewandelt hij. En dan ziet hij weer hoe mooi Groot-Brittannië is en hoe jammer het is dat dingen verloren zijn gegaan, maar dat er ook nieuw initiatieven zijn. Voor mij was zijn boodschap wees trots op je land, op alles wat je hebt en er zijn zulke mooie dingen als je maar verder kijkt of echt gaat kijken.

'De weg naar Little Dribling"is een reisverhaal, maar met persoonlijke details, en uitgebreid. Iedereen die naar dit land reist kan dit boek prima als reisgids gebruiken en dan zelf ervaren hoe of wat. Het boek zou ook prima als geschiedenis- of aardrijkskundeboek gebruikt kunnen worden, uitgebreide wereldoriëntatie met een knipoog. Soms is de humor wel erg overheersend, maar een tip, lees elke dag een stuk in dit boek, een hoofstuk of twee, want dat is wel weer fijn, elk hoofdstuk is wel een verhaal alleen. En elke dag lezen is meer genieten. Ik heb met plezier dit boek gelezen. Bryson mag voor mij heel graag zo'n boek over Nederland schrijven, ik koop het, direct. En meer boeken van Bryson, ik zal ze met plezier lezen.

Meer recensies van Charlotte Veltman