Paul is dead, of toch niet?

Chris Bieze 25 november 2018
Bronja Hoffschlag beschrijft in haar boek PI.D. Hoe Thomas in een gesticht terecht komt omdat hij gelooft dat paul McCartney in 1966 is overleden en dat een plaatsvervanger zijn plaats heeft ingenomen. Of is het vanwege zijn contacten met ene Charlie?
Thomas zijn moeder ontdekt pas na vele jaren waar haar zoon zit en samen met haar buurjongen Syd, zoekt ze contact met hem.
We krijgen diverse verhaallijnen voorgeschoteld: waaronder het ontstaan van de P.I.D.-beweging, de hippietijd van Thomas en de verplichte opname, de situatie bij Syd thuis en het verhaal over de vader van Syd.
De belangrijkste argumenten over de vermeende dood van paul komen ook aan bod en naarmate het verhaal vordert komen de lijnen mooi samen. Bronja schrijft mooi en maakt je steeds weer nieuwsgierig naar het volgende hoofdstuk.
Er is er een (fictieve) verrassing aan het eind die aantoont of paul nou wel of niet dood is. Dat had wat mij betreft niet gehoeven, laat een complot theorie lekker zonder bewijs.
Het is een boek die ook voor niet Beatle fans leuk om te lezen is.

Meer recensies van Chris Bieze