Magistraal!

Deze nieuwe roman van Franzen heeft de laatste tijd veel aandacht en waardering gekregen en nu ik het zelf gelezen heb moet ik zeggen: dat was terecht. Het is een subliem vervolg op ‘De Correcties’, waarin Franzen wederom met een enorme vertelkracht en in een soepele stijl de personen in één gezinnetje op briljante wijze helemaal blootlegt. In dit geval betreft het de Berglunds. Op een prachtige wijze worden de verschillende personages beschreven: de idealistische en sympathieke vader Walter, de overijverige Patty, die bij alles (haar gezin en haar buren) bijna teveel haar best doet en hun al even bijzondere kinderen Jessica en Joey. Franzen vertelt met (tenminste, zo lijkt het) zoveel plezier over hun dat je door wilt blijven lezen!
Knap is ook de vertelstijl, waarin Franzen moeiteloos switcht tussen verteltijd en perspectief. En knap is het ook hoe Franzen het verhaal van de Berglunds verweeft met het moderne Amerika: 9-11, het tijdperk Bush, de opkomst van Obama en de economische recessie, om maar iets te noemen. Hiermee is het boek meer dan een familiegeschiedenis, maar geeft het ook een prachtig tijdsbeeld.
Het leidt ertoe dat ik het jammer vond toen ik het boek uit had, zeker omdat ik het gevoel had dat Franzen moeiteloos nog een paar honderd pagina’s had kunnen blijven doorschrijven over de familie Berglund en hun aanverwanten. Ik had het niet eens erg gevonden. Conclusie: dit is een akelig goed boek van één van ‘s wereld beste hedendaagse schrijvers. Lezen!

Meer recensies van Christian Deterink