Recensie De jongen in de gestreepte pyjama

Claar van Lieshout 24 juni 2008 Boekverkoper
In eenvoudige woorden vertelt de schrijver Boyne ons in het boek: Jongen in de gestreepte pyjama het onwaarschijnlijke verhaal over Bruno; een negenjarige jongen die onverhoeds met zijn ouders en onmogelijke zus hun huis in Berlijn (1943)moet verlaten om te vertrekken naar een onbekend oord alwaar zijn vader een hoge werkpositie heeft verworven. Het is de onschuld en onwetenheid van het kind Bruno die alle gebeurtenissen die er rondom hem heen plaats vinden niet kan begrijpen en van waaruit hij in al zijn kindheid zijn eigen leven probeert te leiden wat hem voert naar zijn nieuwe vriend. Daar waar wij als lezers worden getroffen door de waarheden omtrent de verschrikkingen van de tweede Wereldoorlog in het voor het kind Bruno uiteindelijk een grote ondekkingstocht en lezen wij verschrikt hoe deze tocht een zeer tragisch verloop zal kennen.

Meer recensies van Claar van Lieshout