Huis aan de gouden bocht

Claar van Lieshout 21 september 2014 Boekverkoper
Het huis aan de gouden bocht Jessie Burton. LS Uitgever.

Ik houd ervan historische romans te lezen, dit verhaal is losjes gebaseerd op de geschiedenis van Petronella Oortman wiens poppenhuis wereldberoemd is geworden en prachtig tentoongesteld is in het Rijksmuseum in Amsterdam.
Het verhaal speelt zicht af aan de Herengracht in Amsterdam 1686.

Jessie Burton beschrijft met veel details over inrichting van de huizen, het eten, hygiëne, gewoontes, over de stad Amsterdam, haar bestuur, maar ook over het leven ver daarbuiten; VOC, slavenhandel, export, ik vind het mooi, de beschrijvingen schetsen een levendig beeld van oud Amsterdam.

Ik denk dat Nella Oortman een ander leven in gedachten had toen ze werd uitgehuwelijkt aan Johannes Brandt, ze wordt geconfronteerd met een man die haar niet bemind maar genoegens buitenshuis zoekt, op een schokkende manier is ze er getuige van. Ze voelt zich misleid, toch ontwikkelt ze mededogen voor haar man en de bewoners van het huis.

Enige troost vindt Nella Oortmans in haar poppenhuis, om het huis bewoonbaar te maken zoekt ze contact met een maakster van miniaturen, het blijkt een mysterieuze persoon te zijn die haar verrast met allerlei miniaturen;een afspiegeling van Nella’s leven. Hoe kan de miniatuurmaakster zo bekend zijn met haar privéleven? Is er een gelukkige toekomst voor Nella in het verschiet na het drama wat alle bewoners van het huis heeft getroffen?

In Het huis aan de gouden bocht geeft Jesse Burton niet alle antwoorden maar ze is er wel in geslaagd om een deskundige en waardige roman te schrijven over het leven in de gouden eeuw.

Het poppenhuis zal de geschiedenis overleven, het zal voor eeuwig gezien worden.

Meer recensies van Claar van Lieshout