Claar van Lieshout Boekverkoper

Het huis met de schaduw van Aminatta Forna,

Sept.2007, een 47man, hij heet Duro ontdekt dat het leegstaande en vervallen blauwe huis nieuwe bewoners heeft; Laura en haar 2kinderen, ze komen uit Engeland. De stemming in het dorp Gost (voormalig Joegoslavië) is gelaten, de bewoners lijken stil te staan in de tijd, veel zijn er vertrokken, de omgeving doet bijna denken aan de films van Winnetou en Old Schatterland (groen, bergen, jacht, water). Wat is er gebeurt?

Langzaam wordt het verleden blootgelegd en komt de gemeenschap in Gost tot leven

Aminatta Forna is een schrijfster die bijzonder goed de sfeer kan beschrijven, de dreigingen, de verhoudingen, het landschap ,de mensen, ze maakt het allemaal zichtbaar.

Wat mij vooral aanspreekt is de manier waarop Forna de spanning opbouwt, meeslepend en voordurend aanwezig, het is met de boeken van Aminatta Forna zo;

Ik weet dat er een klap aankomt, Ik voel het naderend onheil gedurende het lezen maar weet niet wanneer en hoe het zal toeslaan, als het er is, is het onverwacht en snoeihard!

Zoals in Fantoomliefde is het ook in Het huis met de schaduw; hoe kleine gebeurtenissen kunnen uitgroeien tot vreselijke wandaden, ze hebben op mij veel indruk gemaakt.

Reacties op: Het huis met de schaduw Aminatta Forna

Bestel het ebook bij Libris voor 6,99