meisje uit de trein

Claar van Lieshout 23 oktober 2016 Boekverkoper
10 feb 2011
In het boek Het meisje uit de trein van Irma Joubert wordt de levensgeschiedenis verteld van Gretl. Zij ontsnapt in 1944 uit de trein die haar Moeder, Oma, zusje Elza en haarzelf vervoerde naar Auswitch Polen. Na een dwaaltocht door de bossen komt Gretl terecht bij een gezin waar ze wordt opgehaald door Jacob Kowalski. Na de oorlog kan ze niet meer bij de familie van Jacob Kowalski blijven en wordt ze naar een weeshuis in Duitsland gebracht. Daar wordt ze uitgekozen om mee te gaan naar Zuid-Afrika. Ze wordt er geadopteerde door Kate en Bernard Neethling.

Gretl ondervind een warm welkom in Zuid-Afrika. Ze kan zich goed ontwikkelen en ervaart veel liefde van haar nieuwe gezin. Haar verleden blijft in haar dromen echter sterk aanwezig en zorgt regelmatig voor nachtmerries.

Het meisje uit de trein is een op ware gebeurtenissen gebaseerde roman. Door de ervaring van één klein meisje worden de verschrikkingen en gevolgen zichtbaar van de Tweede Wereldoorlog.

De schrijfster Irma Joubert is afkomstig uit Zuid-Afrika en de toon van haar spreektaal komt tot uiting in het boek. Het heeft geresulteerd tot soms eenvoudig en kinderlijk taalgebruik. Dit is nadelig voor het verhaal omdat er diepgang door ontbreekt. Hoewel de gegeven feiten de verwachting wekken van een geweldig boek blijkt dat helaas enigszins tegen te vallen door de wijze waarop de schrijfster het verhaal verteld. Soms komt dat door haar taalgebruik, soms vertraagd het verhaal doordat er te uitvoerig wordt verteld over gebeurtenissen die slechts terzijde van belang zijn voor Gretl. Zoals de opstand in Warschau, de langdradige aankomst van Gretz in Zuid-Afrika en de Naoorlogse ervaringen van Jacob in Polen. Tenslotte heeft het geloof veel invloed op het verhaal over Gretl. Het geeft de roman iets ouderwets, en geeft tevens de indruk dat het boek 'niet van deze tijd' is. Toch heb ik het boek Meisje uit de trein vaak geboeid gelezen, ik wilde graag weten hoe het leven van Gretl is verlopen.

Meer recensies van Claar van Lieshout