Claar van Lieshout Boekverkoper

'Mensen moeten er maar aan wennen, dat is goed voor ze. En als ze toch kijken, kun je er maar beter voor betaald krijgen, nietwaar?' Met deze woorden zegt Ka tegen Nelly in het boek: Komt dat zien van L. Lundberg hoe de wereld eruit zag in 1932 voor Dwergen als zijzelf. Nadat Ka met Glauer gevlucht is uit Luna Park-Amerika- naar het vooroorlogse Berlijn ontmoeten zij lotgenoten Nelly en Verner. Het dreigende oorlogsgeweld met als speerpunt het nastreven van zuiver Arisch ras doet hun besluiten naar Zweden te vertrekken. In het park Grona Lund is voor hun Liliputia gebouwd en vormen zij De grote attractie voor de zomer van 1935. De schrijfster Lundberg heeft haar boek gebaseerd op feitelijke gebeurtenissen en dat maakt de beschrijvingen van het leven van de Dwergen nog meer pijnlijk. Sommige passages zijn ronduit schokkend en als lezer is het moeilijk te zien hoe de Dwergen vanwege hun uiterlijk worden veroordeeld, bekeken en mishandeld. Voor hun is er behalve in de variété geen plaats. Komt dat zien is een indrukwekkende roman die onze kennis verrijkt.

Reacties op: Recensie Komt dat zien