ons kamp

Claar van Lieshout 23 oktober 2016 Boekverkoper
11 feb 2012
In haar voorwoord van Ons kamp schrijft Marja Vuijsje dat haar familie eeuwenlang thuis was in Nederland, in Amsterdam.De volgende hoofdstukken verteld Vuijsje hoe het heeft kunnen gebeuren dat er voor haar familie wreed een einde kwam aan het gevoel 'thuis' en dat er geen waarde gehecht kan worden aan ergens eeuwenlang woonachtig te zijn.Marja Vuijsje's Ons kamp is goed gedocumenteerd en ook maakt ze gebruik van de nooit verschenen roman van haar oom Bram: "Hunkerend naar de vrijheid".Dichterbij kan een familiegeschiedenis niet beschreven zijn.Haar beschrijvingen van na de oorlog beperken zich niet meer alleen tot de ontwikkelingen in Amsterdam en Nederland. De strijd om de nieuwe Joodse staat Israel houden de gemoederen bezig in de familie Vuijsje. Hun belangstelling groeit met de emigratie naar Israel van kinderen Vuijsje.Ons kamp is een roman met een historisch tijdsbeeld over een joods gezin in Amsterdam waarbij aanvankelijk de ambachtelijke bakkerij voor saamhorigheid heeft gezorgd. Is het verwonderlijk dat na de oorlog velen leden van de familie Vuijsje op enige manier betrokken zijn geraakt bij de journalistiek of zouden hun (groot)ouders juist door hun verzwegen en vertelde ervaringen in de Tweede Wereldoorlog hierin een belangrijke rol hebben gespeeld? Marja Vuijsje lijkt de politieke kleur als uitgangspunt te hebben gekozen om haar familieleden en gebeurtenissen te beschrijven. Daarmee wordt Ons kamp wel wat afstandelijker, beredeneerd en zonder veel emotie. Eerder is het een geschiedkundig familieverhaal geworde

Meer recensies van Claar van Lieshout