Recensie Saigon

Claar van Lieshout 28 juni 2008 Boekverkoper
Het boek Saigon vertelt ons in romanvorm de geschiedenis van Vietnam vanaf begin 1900 tot 1975, aan de hand van vier families wandelen we door de eeuw en lezen over de onderdrukking van het gehele vietnamese volk beginnende bij de Franse overheersing die uitsluitend het land met zijn bevolking heeft uitgebuit en veel minachting vertoonde voor de bewoners van Vietnam, toen al onstond het ontluikend verzet met grote leiders als Ho Tsji-minh en zijn stichting van de Viet Minh wat later de Vietcong zou worden. Na de bloederige nederlaag van de Fransen in Dien Bien Phu, die naar oud model de vrijheidsbeweging van Ho Tsji-minh snel een halt dachten toe te roepen werd het land in tweeen verdeeld, het Noorden onder leiding van Ho tsji-minh en het Zuiden door een onevenwichtige regering van president Diem, het is daar waar de Fransen het land gingen verlaten dat de Amerikanen met als doel het oprukkende communisme vanuit China/Rusland en Hanoi- waar Ho Tsji-minh zijn oude idealen omtrent de leer van het communisme op de bevolking
van toepassing bracht- zich steeds meer gingen bemoeien met de binnenlandse politiek in het zuiden van Vietnam, aanvankelijk begonnen met economische hulp werd weldra militaire hulp tegen de zich steeds beter georganiseerde Vietcong de gewoonste zaak van de wereld. Na de zelfverbranding van de boedhistische monnik op het plein van Saigon en de staatgreep tegen de heersende Diem-geheel volgens amerikaans plan-en de daarop steeds wisselende regeringen sloot het net zich rondom de Amerikanen die- door de vele nederlagen tegen de Vietcong, de enorme dodenaantallen aan beide zijde,- onder grote buitenlandse en binnenlandse druk uiteindelijk in 1975 het land Vietnam moesten verlaten.
Daar waar het boek Saigon ook vooral een roman is en wij willen weten hoe het deze familieleden verging gedurende deze donkere periode in Vietnam vertelt het tegelijk over de feitelijke onstandigheden, het is de verdienste van de schrijver Grey dat hij ons een leesbaar verslag heeft geleverd waaraan veel research ten grondslag ligt.
Voor wie vooral de feitelijke geschiedenis wil lezen verwijs ik graag naar het boek:
Vietnam 10.000 dagen oorlog van Michael MacLear helaas alleen nog tweedehands verkrijgbaar maar absoluut een aanrader vanwege de enorme hoeveelheid informatie en feiten waaronder De Ho Shi Min route, indrukwekkend boek, daarnaast is er nog steeds verkrijgbaar het boek: Verslagen uit Vietnam van de oorlogscorresponden M. Herr

Meer recensies van Claar van Lieshout