Je innerlijke zelf

24 augustus 2015
Dit is een heel apart boek, een roman maar het grootste gedeelte speelt zich af in een fantasiewereld. De voorkant geeft de levensboom (Ikdrasil) weer van Isa, de titel Isa's droom is waar het in dit verhaal overgaat. Isa wil namelijk beroemd worden en doet en laat hier alles voor, ze vergeet wie ze werkelijk is.

Boom, boom, boom je boot,
rustig door de stroom.
Zachtjes lach je, mag je, dacht je,
het leven is een droom.

Wanneer Isa tijdens een talentenjacht wordt bestempeld als loser, neemt ze slaappillen van haar moeder en raakt hierdoor van de wereld, ze belandt in het ziekenhuis. Hier denken ze aan coma, schijndood. Ze is in een hele diepe slaap, maar stabiel. Dit is het "buitenland".

Isa is op datzelfde moment springlevend in haar eigen "binnenland" van haar geest, het land van bewustzijn, haar innerlijke wereld. In deze wereld heerst er hongersnood, een dam blokkeert de levensstroom. Deze wordt bewaakt door Mantra's huurlingen en vormen een leger. Dit leger beschermt Alysha. Alysha is de toekomst, macht, staat voor roem, schoonheid, rijkdom en succes. Dit is het ideaalbeeld van Isa, haar droom in volle glorie. Maar Alysha is sterker geworden een obsessie een dwangbeeld. In het "binnenland" komt Isa haar overleden broer Seb tegen een nagedachtenis, in het echt leven is Seb dood.

Allemaal zelfbeelden "Jij bent ik en ik ben jij en jij was ik en...". Wat was de Isa tegenover haar klein en wat was zijzelf verbeten en stijf en ontevreden! Ze schaamde zich dat haar kleine zelf moest zien wie ze was geworden. Isa moet een keuze maken, weer haar eigen zelf worden en haar "binnenland" redden of haar ideale droombeeld Alysha volgen met alle gevolgen van dien.

Ik vond dit een heerlijk boek, ben dan ook een fantasieliefhebber. Prachtig beschreven het verschil tussen de "binnenland" en het "buitenland". Je innerlijke zelf ontdekken. Leuke personages, vooral de kleine Ies. Dit is Marco Kunst zijn derde YA. Dat hij naast schrijver filosoof is kun je merken aan dit boek, goed uitgewerkt. Het "binnenland" is gebaseerd op Freuds weergave van de structuur van de menselijke geest. Zo heb je het Innerlijk Oog (waarneming/bewustzijn) de Bovenikse Bergen (bovennatuurlijke) en Drongeland ( onderbewustzijn).

"Dreams are real
Al you have to do is must believe".

Meer recensies van