Sinti in de oorlog

29 mei 2015
Mijn zusje geschreven door Inez van Loon is een boek voor de leeftijd van 11 jaar en ouder. Ik heb er van genoten en bovendien veel geleerd over de zigeuners tijdens de Tweede wereldoorlog. Over de Joden is erg veel bekend, de zigeuners hebben tijdens de oorlog ook een gruwelijke tijd meegemaakt. Dit boek vertelt het verhaal van Perla, een zigeunerkind, van de "Sinti" stam. Achterin het boek wordt duidelijk uitgelegd hoe het woord zigeuners eigenlijk een discriminerend woord is, ze heten officieel Sinti of Roma.

Perla is 7 jaar als het verhaal begint, ze woont in een huis op wielen, "wij staan hier...... en daar en overal". Allereerst staat het woonwagenkamp bij een boerderij in de bossen in Duitsland, maar een vaste plek hebben de Sinti familie niet. Ze verdienen hun geld door "mannen" venten langs deuren. De mannen treden vaak op met hun muziek. Perla gaat als allereerste Sinti naar school om te leren lezen en schrijven, zodat ze weten wat er over hen geschreven wordt in de kranten. Op school leert ze Elsa, een joods meisje kennen, ze raken bevriend totdat Elsa op een dag moet vluchten met haar vader. Perla en haar familie vluchten van Duitsland naar Belgiƫ en vandaar uit in Nederlands-Limburg. Voordat haar familie en zijzelf afgevoerd worden naar een werkkamp, bevalt haar moeder van een meisje dit belandt in het ziekenhuis omdat het veel te klein is. Perla overleeft als enige de oorlog en gaat op zoek naar haar zusje Kriepela. Uiteindelijk vinden de zusjes elkaar terug na vele jaren.

In dit boek zijn er drie hoofdstukken die gaan over de 13-jarige Marla, die woont in Maastricht, na de oorlog. Allereerst denk je wat is het nut van dit verhaal, later vallen alle puzzelstukjes in elkaar en vormt dit verhaal een prachtige, emotionele roman.

Achterin het boek worden duidelijk de zigeunergewoonten, taal etc uitgelegd. In het nawoord wordt duidelijk dat de Sinti en Roma nooit werden genoemd bij herdenkingen, over hun lot werd nooit gesproken. "De vergeten holocaust" of zoals hun het zelf noemen "Porajmos". Ook staan hier gruwelijke feiten benoemd. Dit verhaal raakt je wanneer je leest over de leefomstandigheden. De gruwelijke namen die ze kregen als "onbetrouwbare ratten", "de zigeunerplaag", ga zo maar door. Dit verhaal zal ik niet snel vergeten.

Meer recensies van