Te uitgebreid

26 november 2015
Wolfsroedel gaat over broederschap. Wanneer de drie vrienden het leven in hun dorp zat zijn, gaan ze zich aansluiten bij de roversbende van Lupu (wolf).Vulpe, Alexandru en Ion (ik-figuur).
Boerenjongens die leven van de roof. Wanneer ze het klooster Snagov ontdekken plegen ze grafschennis. Ze beroven het graf van voda Vlad Tepes ( Vlad Dracula) zoon van de duivel.

Snagov is een vreemde plaats, opgebouwd uit verhalen en herinneringen uit het verleden.
De schaapsherder verteld verhalen uit het verleden.

Uiteindelijk krijgt Vulpe een eigen bende en gaat in strijd met de bende van zijn broer Lupu.

Meerdere verschillende verhaallijnen vertellen het verhaal van deze roversbende.
" Ik heb een kleine kudde onder mijn hoede genomen, 12 jongens, 12 apostelen".
Brieven aan de kluizenaar van Snagov.
Brieven aan de schaapsherder van Snagov.
Deze beide gaan een weddenschap aan over mensenkinderen die zonder zonde geboren worden. "Jij zegt dat barre omstandigheden, honger, strijd, het slechtste in de mensen naar boven brengt".

Opzich vond ik het verhaal goed, je leeft mee met de bendes hun strijd, vertrouwen in elkaar.
Je vecht mee in deze strijd. Hoe ontwikkelt een ieder zich, belust op macht en aanzien, of o eerlijkheid.
Moeite had ik met de verschillende verhaallijnen, die elkaar afwisselen, dit vond ik storend en verwarrend, soms ergerlijk.
Het boek had mij beter bevallen zonder deze tussenkomst van de kluizenaar en de schaapsherder., zodat je alleen het verhaal leest van de bendes ( het eigenlijke verhaal).
Ik geef 3,5 *

Een historisch verhaal, verzonnen of werkelijkheid?

Meer recensies van