Dit boek deed me wegdromen, net zo als vroeger de films van Sissi. Het verhaal is vlot geschreven, soms iets langdradig, maar meestal vermakelijk. Je leeft mee met de 35 vrijgezelle jongedames tussen de 16 en de 20 die een poging doen om prins Maxon Schreave in te palmen. We leven in het land Illea, dat nog werkt met het kaste stelsel. De kaste bestaan van 1 tot en met 8. In kaste 1 de allerrijkste en in kaste acht de armoe.

America Singer hoort in kaste vijf, samen met haar ouders en broers en zussen. Ze zijn een kunstenaarsgezin. Wanneer de uitnodiging voor De selectie arriveert is dit een kans om de armoede te keren. Wanneer America deelneemt zal en het gezin een royale vergoeding krijgen zolang America deelneemt.

Aspen, haar jeugdliefde, heeft net de relatie beëindigd omdat er geen toekomst inzit. Aspen behoort tot een lagere kaste. Een meisje is niet gewoon lager dan haar stand te trouwen. Mede hierdoor neemt America de beslissing om mee te doen.

America haar vertrouwde leventje als alledaags meisje verandert in luxe. "Hoe het ook zal aflopen, vanaf morgen zal je leven nooit meer hetzelfde zijn". "Hoe was ik in hemelsnaam in deze situatie terechtgekomen? In een maand tijd was ik alles wat zeker en vertrouwd was kwijtgeraakt: mijn thuis, mijn kaste, mijn leven".

In eerste instantie wil America niks liever dan naar huis, maar de financiële vergoeding houdt haar in Illea. "Ik vroeg me af of er vandaag nog meer meisjes verdrietig zouden zijn". Al gauw krijgen Maxon en America een vertrouwensband en trekken veel met elkaar op. Maxon blijkt in het echt leuker te zijn dan gedacht.

"Het enige wat je kunt doen, is jezelf blijven. Het is minder erg als Maxon me naar huis stuurt omdat ik mezelf ben geweest, dan dat hij me houdt omdat ik deed alsof ik iemand anders was".

Dit verhaal neemt je mee naar andere tijden, met prachtige jurken, tuinen. Het Sissi effect.

Reacties op: Sissi effect

Bestel dit ebook vanaf  €6,79 bij