De ISIS

19 maart 2016
Meedogenloos is een jeugdthriller over een heel actueel onderwerp: de ISIS. De titel Meedogenloos staat voor het meedogenloze terroristische geweld dat door de terroristen in Syrië wordt gebruikt. Op de voorkant van het boek staan Isra en Mo afgebeeld met op de achtergrond Syrië.

De hoofdpersonen in dit verhaal zijn pubers in de leeftijd van 15 á 16 jaar, schoolgaand. Lieke de Graaf 15 jaar en haar beste vriendin Isra el Sahid ook 15, Isra van Syrische afkomst is impulsief, opstandig en heeft humor. Ze gaan veel om met Lukas Veenstra. Zitten in dezelfde klas. Daarnaast heb je Mohamed Nayoumy 21 jaar, hij heeft een stafblad voor geweld en is een volger heeft verkering met Isra.

Isra en Mo (Mohamed) krijgen een relatie, wanneer op een dag Isra wordt vermist gaan ze ervan uit dat ze vrijwillig met Mo is meegegaan. Ze komen erachter dat ze naar Hatay in Syrië zijn gegaan. Alleen Lieke en Lukas blijven erin geloven dat Isra is ontvoerd door Mo. Ze nemen misdaadjournalist Simon van der Pol in vertrouwen, om zo meer over Isra te weten te komen. Simon neemt het heft in handen.

Intussen verblijft Isra samen met Mo bij Mahmoud, een jihadstrijder. Mo is verandert, “De situatie hier is totaal anders dan hij zich had voorgesteld. Geen romantische strijd voor gerechtigheid, maar echte moorden en veel bloed. Het raakt hem meer dan ik had verwacht. Van de oude Mo is niets meer over”. ”Hoe langer we hier zijn, hoe meer ik ervan overtuigd ben dat ik een fout gemaakt heb. De passie en liefde zijn voorbij”.

“Mo verandert elke dag een beetje meer, van de sterke, betrouwbare jongen die ik leerde kennen in iemand die ik niet meer ken. Iemand die ik ook niet wil kennen. Een onbetrouwbare loser”.

Mo gaat zo ver dat hij het met zijn eigen leven moet bekopen. Isra is gewond maar overleeft. Ze wordt gelokaliseerd en Simon van der Pol gaat samen met zijn cameraman haar bevrijden, dit met grote gevolgen voor henzelf.

Een indringend verhaal, actueel en zeker verontrustend. Vele islamitische geradicaliseerde jongeren willen in Syrië meevechten. Ze worden gehersenspoeld en weten vaak niet wat hun te wachten staat.

Meer recensies van