Easy Money?

Claudia Bosman 17 juni 2019

Genre: misdaad/thriller/roman. Ik vind het beter passen in het YA- genre vanwege de leeftijd van de hoofdpersonen en het taalgebruik. Ik denk dat het boek erg goed zal vallen in deze leeftijdsgroep. De schrijfstijl is prettig, het onderwerp erg actueel. In het boek is vanwege het gebruik van o.a. straattaal een woordenlijst aanwezig en onderaan de pagina’s staan ook woordverklaringen. Ik vond dat erg handig.

Het boek is vanaf het begin pakkend en je wordt gelijk meegenomen in het verhaal van de 4 vrienden, Mo, Boy, Jochem en Amit. De spanning in het verhaal wordt geleidelijk opgebouwd en het einde heb ik niet aan zien komen. Verrassende plottwist. De personages zijn goed uitgewerkt en daardoor kreeg ik een binding met ze. Ondanks dat Mo onuitstaanbaar was, had ik toch wel sympathie voor deze jongen. Voor ik dit boek ging lezen had ik de Nederlandse film Wolf gekeken, daar deed dit boek mij een klein beetje aan denken kwa sfeer. Onbegrepen jongen, die min of meer een bepaalde richting op gedwongen wordt. Het boek Easy Doekoes gaat over keuzes maken en nieuwe wegen inslaan, wat is de juiste keuze??

Flaptekst:

Mo, Boy, Jochem en Amit zijn van jongs af aan de beste vrienden. Ondanks hun verschillende achtergronden en overtuigingen kunnen ze perfect met elkaar opschieten en hebben veel voor elkaar over, of zoals zij elkaar het liefst noemen: “Matties For Life”. Op een vrijdagmiddag krijgen ze een klein klusje. Ze mogen een businessman helpen met zoeken naar een belangrijke tas die hij verloren is na een avondje feesten. Als beloning krijgen ze 10.000 euro, oftewel 2.500 euro per persoon. Easy Doekoes en makkelijk verdiend....

Echter, naarmate hun zoektocht vordert, ontdekken ze andere kanten van elkaar en raken ze steeds verder van elkaar vervreemd. Stijgt dit klusje hen boven het hoofd of hebben ze zich al die jaren in elkaar vergist??

Bedankt dat ik dit boek mocht lezen Youssef Jahfa en Shirley Pellikaan van het Selfpub-Café, ik heb er ontzettend van genoten!

Meer recensies van Claudia Bosman