al die mooie vreemden

D. Steeg 10 juli 2019
Al die mooie vreemden is het debuut van Elizabeth Klehfoth. Het verhaal wordt verteld vanuit Charlotte “Charlie” Calloway. Er zitten regelmatig flashbacks in, die worden verteld vanuit haar ouders, Grace en Alistair.

Charlie is studente aan een kostschool genaamd Knollwood. Ze wordt uitgenodigd om bij een geheim clubje studenten, genaamd de A’s, te horen. Om in het clubje te komen moet ze drie opdrachten uitvoeren. De opdrachten dwingen de leerlingen om uit hun comfortzone te stappen en dingen te doen die eigenlijk niet mogelijk zijn.
Het doel van de A’s is de leraren en de school een beetje belachelijk maken. Maar elk genootschap heeft zo zijn duistere kanten. Wat is het geheim van de A’s? En welke gevolgen heeft dit voor het onderzoek van Charlie?

Ondertussen blijft Charlie maar denken over de verdwijning van haar moeder. Ondanks dat de verdwijning al tien jaar geleden is, is deze nog nooit opgelost. Op een dag neemt haar oom weer contact met haar op. Door de dingen die hij Charlie vertelt, gaat ze op onderzoek uit. Zou ze in staat zijn de verdwijning van haar moeder op te lossen?

Een verdwijning, een zelfmoord die misschien toch niet is wat het lijkt, oude familiegeheimen en wantrouwen vormen de sterke basis van Al die mooie vreemden.

Persoonlijk vond ik het boek halverwege een beetje langdradig worden, maar als je je daardoorheen bijt, zie je pas hoe sterk alle verbanden in elkaar steken.

Bij een debuut is het altijd even wachten, of de auteur en de schrijfstijl je bevallen, maar bij dit debuut had ik niet eens door dat het een debuut was. Het verhaal is zo soepel te lezen en zit toch vol spanning. Alsof je een boek leest van een ervaren auteur. Dus als je een goed debuut zoekt, is Al die mooie vreemden zeker een aanrader.

Elizabeth Klehfoth weet zeker hoe ze een goed boek moet schrijven. Zelfs het verschil tussen alle persoonlijkheden van de personages wordt goed duidelijk. Ik vind het mooi dat Klehfoth de lezer veel hints geeft en de puzzelstukjes zelf al aan elkaar bindt, maar toch ook de spanning en nieuwsgierigheid niet laat verdwijnen.

Meer recensies van D. Steeg