Een actiefilm in een boek

Daphne 11 juni 2019
Het boek begint met een heftige aanslag die gepleegd wordt door de terroristische Al Sayf. Het boek nomade gaat over Marc Dane een agent die deel uitmaakt van het MI6 team Nomad. Marc is de techneut van dit team en zorgt voor back-up voor de veldagenten. Zij zijn een elite team en worden door MI6 ingezet voor speciale missies. Dus ze worden ingezet om onderzoek te doen naar Al Sayf. Daarom wordt dit team naar Duinkerken gestuurd omdat hier informatie zou zijn over deze terroristische groepering. Net voor de missie ziet Marc een aantal van zijn teamleden druk overleggen en smoezen. Het team Nomad wordt hier in een val gelokt. Het blijkt een missie gebaseerd op valse informatie. Door deze hinderlaag is Marc de enige overlevende. Nadat de bom ontploft en het technische team weg wil gaan ziet Marc dat zijn grote liefde nog leeft. Uit een implus rent Marc uit de bus om Sam te redden maar hij is te laat. De laatste woorden van Sam zijn dat er een mol is binnen MI6 die ze op het spoor waren en die ze in deze hinderlaag heeft gelokt. Vanaf dit moment staat Marcs leven op zijn kop hij kan namelijk niet terug naar MI6 en besluit op jacht te gaan naar de persoon die verantwoordelijk is voor zijn dood van zijn complete team.

Omdat Marc de enige overlevende is van de aanslag is hij ook meteen de hoofdverdachten. Het kan namelijk niet zo zijn dat één iemand overleeft terwijl de rest sterft. Dit opent een klopjacht op hem. Ondertussen is Al Sayf bezig met het voorbereiden van een grote aanslag in het Westen. Gaat het Marc lukken om op tijd de mol te ontmaskeren en een nieuwe aanslag te voorkomen?

Swallow is onder andere script schrijver van actiefilms en videogames. Dit is terug te vinden in zijn boek met veel actie scenes die goed beschreven zijn. Swallow is in staat om gedurende het boek een constante spanning te houden hierdoor wil je verder lezen. Verder blijf je in je achterhoofd bezig met wie de mol is. Het boek is echt een actiefilm en daardoor heeft het veel vaart en wordt je echt meegenomen in het boek. Verder vind ik het erg leuk dat Swallow heeft gekozen voor een onverwachte held hij gaat niet voor het standaard plaatje. Hij heeft er bewust voor gekozen om een techneut de held te maken wat het boek een leuke wending geeft. Verder is Marc ook niet de held hij twijfelt regelmatig aan zijn veldagent kunde en komt hierdoor op sommige momenten onzeker over. Zoals in de leesclub een aantal keer aangegeven de held die geen held wil zijn. Het boek heeft wat weg van mission impossible en james bond hierdoor is er misschien iets te veel toeval maar ik vond dit niet storend en wel passend bij het genre.

Het boek is actueel met een prettige schrijfstijl daarom geef ik het 4 sterren. Ik kijk uit naar de volgende delen in de serie.

Meer recensies van Daphne