Julie Cohen moét je lezen

Danique 15 mei 2017

Afgelopen jaar hebben we veel gehoord van grote namen als Jojo Moyes, Liane Moriarty en Santa Montefiore, maar als iemand het verdient om aan dit succesvolle rijtje toegevoegd te worden, is het Julie Cohen wel! Cohen is geboren in Amerika, maar tijdens haar studie in Engeland is ze verliefd geworden op de cultuur en de sfeer van de Britten. Ze twijfelde dan ook niet lang en besloot na haar studie in Engeland te blijven. Inmiddels heeft ze daar een mooi en succesvol leven opgebouwd samen met haar man, zoon en trouwe hond.

Na haar boek De stunt van haar leven (2011), heeft het een tijd geduurd voor Cohen met een nieuw verhaal op de proppen kwam, maar nu in 2017 is het eindelijk zover: Zij, jij en ik ligt in de schappen en oh wat zullen de fans daar blij mee zijn! Gegarandeerd dat je met een gelukzalig gevoel en een lach en een traan dit boek in één ruk uit zult lezen.

Het verhaal begint met Honor. Een oude dame die niets heeft met haar schoondochter Jo en daardoor weinig tijd doorbrengt met haar kleindochter Lydia. Haar zoon Stephen probeerde de dames nog altijd met elkaar in contact te brengen, maar nadat hij is gestorven is er al tien jaar lang amper een woord gewisseld tussen de drie vrouwen. Als Honor haar heup breekt kan ze met haar leeftijd niet meer voor zichzelf zorgen en is ze gedwongen bij Jo en Lydia in te trekken, die haar nou ook niet echt met open armen ontvangen. Door de spanningen tussen Jo en Honor is er weinig gezelligheid te vinden in het huis en de puberteit van Lydia is tot overmaat van ramp óók nog eens aangebroken. Ze doen hun best om elkaar zo veel mogelijk te ontwijken om de confrontatie uit de weg te gaan en dat leidt tot het opkroppen van gevoelens, wrok en pijn. Drie generaties die allemaal lijden onder het verlies van hun vader, zoon en echtgenoot zijn op elkaar aangewezen. Alle drie de dames houden geheimen voor elkaar. Weten ze elkaar en de familie alsnog opnieuw te herenigen?

Niets anders dan lof voor Cohen. Hoe ze dit verhaal uit de perspectieven van drie vrouwen heeft geschreven, is echt een knap staaltje werk. Ieder hoofdstuk lees je vanuit een van de drie personages en je kunt je daardoor volledig inleven. De oude Honor die vasthoudt aan de oude stempel en aan haar nukkige, eigenwijze karakter. Jo die een drukke moeder is, midden in het leven staat en ook nog te kampen heeft met een puberale tienerdochter, onzekerheid, sociale druk en het verlies van haar man. En dan natuurlijk nog Lydia die er een westrijd van maakt om overal zoveel mogelijk tegenin te gaan, maar ondertussen zoekt naar wie ze nou echt is. Alle personages zijn zo gedetailleerd beschreven dat je helemaal in hun gedachten kunt kruipen en je alle drie de kanten van het verhaal wel kunt begrijpen.

Zij, jij en ik is echt een heerlijk boek dat zeker niet onderdoet aan de romans van de grote namen van tegenwoordig. Absoluut een aanrader voor als je een boek met een flinke dosis humor, drama en romantiek zoekt.

Meer recensies van Danique