Merkwaardige aanpak

Dazzle 01 januari 2018
Met het uit 2010 stammende HhhH schreef de Fransman Laurent Binet (1972, Parijs, Fra) een soort van historische roman met als onderwerp de moord op Nazi kopstuk - SS-Obergruppenführer Reinhard Heydrich in 1942, door de Tsjecho-Slowaakse verzetshelden Jozef Gabčík en Jan Kubiš (Operatie Anthropoid),en verwierf daarmee Internationale waardering, prijzen en faam wat uit monde in vele vertalingen en de verfilming in 2017 (HhhH, the man with the iron heart)

Bewust schrijf ik hierboven “een soort van historische roman “ want het is geen traditionele roman. Opgehangen aan de executie van Heydrich waarbij zeker ook historische feiten vermeld worden is het veel meer nog een verzameling anekdotes, gedachten spinsels van de auteur, kritieken op eerdere publicaties over dit onderwerp, de zoektocht naar feitjes, de afwegingen en strijd over hoeveel verzinsels en aanname;s er in het boek opgenomen mogen worden en het proces hoe het boek tot stand kwam.

De auteur geeft gedurende het boek diverse keren aan dat het geen “gewone “ roman is. Hoewel hoogst gewaardeerd door de critici, begrijp ik maar weinig van deze aanpak. Het zelfdragende verhaal biedt meer dan genoeg mogelijkheden om het te “ver-romantiseren “, Alle Anekdotes en weergegeven overwegingen etc.,etc., zorgen voor fuss en irritatie en maken het een onprettige leeservaring.

2 sterren

Meer recensies van Dazzle