Recensie De verborgen taal van bloemen

Dayen 16 juni 2011
Een ontroerende en onvergetelijke leeservaring

Zodra ik De verborgen taal van bloemen op de tafel in de boekhandel zag liggen, wilde ik het boek hebben; zo mooi was het omslag. Gelukkig stelde ook de inhoud van het boek me niet teleur. De verborgen taal van bloemen is het prachtige verhaal van de jonge Victoria. Victoria heeft haar jeugd doorgebracht in talloze pleeggezinnen en tehuizen en nu op haar 18e kan ze nergens meer heen. Ze slaapt daarom in het park, bij haar kleine, zelf aangelegde tuin. Als Victoria werk vindt bij een bloemisterij, blijkt dat ze een gave heeft: ze kan precies inschatten welke bloemen de klanten nodig hebben; ze weet, met andere woorden, waar de klanten op dat moment gelukkig van worden. Als ze een jongen uit haar verleden ontmoet, moet ze afrekenen met dit verleden om haar grote kans op geluk te grijpen. Maar durft ze dat wel? Durft ze te bekennen wat ze de enige vrouw die ze toen ze klein was heeft toegelaten in haar leven, heeft aangedaan?
Het verhaal van Victoria is ontroerend. Het wordt zo echt beschreven; je voelt wat Victoria moet hebben gevoeld toen ze als jong meisje van het ene pleeggezin of tehuis naar het andere werd gebracht en je voelt enorm met haar mee op het moment dat het misgaat bij de enige pleegmoeder die ze echt heeft vertrouwd. Je hoopt als lezer dat ze haar gevoelens en angsten uit het verleden onder ogen durft te komen en dat ze de kans op geluk die ze in het boek gaandeweg krijgt, grijpt. Maar je merkt als lezer ook hoeveel moeite haar dat kost en hoe breekbaar het jonge meisje is. Gaat ze het redden? Dat blijf je je tot het eind afvragen.
De wisselingen tussen het verleden en het heden lopen mooi in elkaar over. Constant word je van het ene verhaal in het andere verhaal getrokken zonder dat dit gemaakt aanvoelt. Je kunt niet anders dan doorlezen om erachter te komen welke gebeurtenissen Victoria hebben gemaakt tot de jonge vrouw die ze nu is. Ik kon het boek echt niet wegleggen, het moest, én ging, in één keer uit.
Wat De verborgen taal van bloemen tot slot extra bijzonder maakt, is zoals de titel al zegt: de Victoriaanse taal van bloemen. Elke bloem heeft een bepaalde betekenis. Victoria kent deze betekenissen en daardoor kan ze haar klanten de boeketten verkopen waar ze behoefte aan hebben. Het is leuk om als lezer deze ‘verborgen taal van bloemen’ te ontdekken, terwijl je dit bijzondere boek leest.

Meer recensies van Dayen