Recensie Dodenlijst

Dayen 31 oktober 2011
Onvoorspelbaar tot aan het eind

Dodenlijst is, zoals de titel al doet vermoeden, een spannende thriller. De Ierse rechercheur Mike Mulcahy is bezig met verschillende zaken, namelijk de moord op een Ierse drugsbaron in Spanje en de mysterieuze vondst van een grote partij cocaïne voor de kust van Ierland, als journaliste Siobhan Fallon zijn hulp vraagt bij het opsporen van een vermiste vrouw. Gaandeweg blijkt dat de drie zaken meer gemeen hebben dan vooraf gedacht. En een voor een worden er mensen vermoord…
Het best aan het boek vind ik de manier waarop Gerard O’Donovan de verschillende verhaallijnen neerzet. Vanaf het begin laat hij de lezer zich ´inleven´ in zowel de zaak van Siobhan als de zaken van de rechercheur en het is verbazingwekkend hoe goed hij de verschillende verhaallijnen bij elkaar laat komen. Constant vraag je je als lezer af: waar gaat dit naartoe? Op het moment dat de zaken samenkomen, wordt het boek superspannend en zit je als lezer tot de allerlaatste pagina op het puntje van je stoel. Er zal toch niet weer iets gruwelijks gebeuren met de journaliste Siobhan? Ook de manier waarop de auteur de twee hoofdpersonen beschrijft, vind ik erg goed. Siobhan en Mike, worden zo goed beschreven dat het lijkt alsof je als lezer de hoofdpersonen echt kent. Je voelt bijna de angst die Siobhan met zich meedraagt door een gebeurtenis uit het verleden. Ook dit maakt dat het boek geen gewone spannende thriller is. Het geeft het boek net dat beetje meer.
\

Meer recensies van Dayen