Diana Mom Hebban Recensent

Na lovende reacties op De test-trilogie van Joelle Carbonneau is mijn interesse gewekt. Ik wil deze auteur leren kennen. Ik besluit om te beginnen in haar nieuwste serie, waarvan Aan het hof van Eden het eerste deel is. Verwachting: een soort game of thrones maar dan voor de jeugd. Ik heb zin om me mee te laten nemen naar een middeleeuwsachtige setting vol politieke problemen.

Carys en Andreus, koninklijke tweeling, kampt met hun eigen problemen. Wanneer de koning en de oudste zoon onverwachts sterven, zit er maar één ding op. De tweeling moet strijden om de troon. Ondanks dat zij de keuze voor de nieuwe heerser al gemaakt hebben, schrijft de wet voor dat ze moeten duelleren. Maar dat is niet zo gemakkelijk als je kijkt naar de problemen die Carys en Andreus hebben. En wie is er nog te vertrouwen binnen het koninkrijk?

Aan de hand van de flaptekst hoopte ik een middeleeuws aandoende setting te betreden met het lezen van dit verhaal. Daar werd ik meteen teleurgesteld. Het verhaal doet bij vlagen middeleeuws aan, zo wordt er gereisd per paard, maar het is het net niet en dat is de beste beschrijving van de hele world building.

Het fijne aan dit soort verhalen vind het even weg zijn van deze bekende wereld. Ik lees veel feelgood en daarin ben ik toch vaak in het hier en nu, met mobiele telefoons, social media en andere luxeartikelen. Zo’n fantasyachtige young adult neemt me net even mee op stap naar iets onbekends. World building is voor mij dan ook altijd belangrijk.

En daar doet Charbonneau in Aan het hof van Eden niet echt aan. Tijdens het lezen komt de omgeving niet tot leven. Er zijn wel beschrijvingen van de omgeving en je kunt je wel een beeld vormen van hoe het er ongeveer uit moet zien in Eden, maar de stad gaat niet leven. Iets wat in mijn ogen essentieel is voor een verhaal over een koninkrijk.

De volgende teleurstelling is het politieke deel. Er wordt op de flaptekst een strijd om de troon aangekondigd. Politiek gezien, en dat zie je onder andere in Game of Thrones, verandert er dan veel en er worden op zo’n moment vaak wrede spelletjes gespeeld. Behalve een voorspelling bevat het verhaal weinig politieke punten. En dat was een grote tegenvaller, ik had er op gehoopt, omdat ik dat leuk vind en het diepgang aan het verhaal geeft.

En als laatste ontbreekt de diepgang. Carys en Andreus hebben allebei zo hun problemen. Het is duidelijk dat het al langer speelt, maar de echte oorzaak blijft achterwege. Waarom is Carys geworden zoals ze is? Hoe is het probleem ontstaan? En hoe is Andreus opgegroeid, wat heeft zijn ‘vloek’ met hem als persoon gedaan? Deze vragen blijven door het hoofd spoken en geven het idee dat je te veel van het verhaal mist. Ik heb me dan ook regelmatig afgevraagd of ik wel bezig was in een eerste deel.

Toch leest het verhaal snel weg. De schrijfstijl lijkt voor de wat jongere doelgroep, maar toch komt ook seks aan bod, in lichte mate, maar toch is het aanwezig en dat duidt dan weer niet op de jongere lezer. Deze kennismaking met Charbonneau was een grote tegenvaller. Of ik De Test nog een kans geef, weet ik niet.

Reacties op: Is dit een eerste deel?

Aan het hof van Eden - Joelle Charbonneau
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,99 Bestel het e-book € 7,99