Een zomerse trip naar de Waddeneilanden

Diana van Eynde 01 augustus 2018

Zingen en schrijven, dat zijn de twee passies van Jackie van Laren. Op het Best of Romance event van uitgeverij Boekerij kon het dan ook niet anders dan dat ze naast het zingen ook signeerde. Het lijkt alleen alsof het schrijven meer aandacht krijgt dan de muziek, want begin juli verscheen Springvloed, deel 3 in de ‘Eilandliefde’-serie.

Mayke weet één ding zeker: ze zal altijd op het Waddeneiland blijven wonen. En ondanks dat ze het goed voor elkaar heeft met een leuke baan, partner die op het eiland woont en lieve vrienden, voelt ze toch soms de twijfel. Waarom? Komt het door Cam, de kakker met zijn dure woorden die ze niet uit kan staan? Of kan ze hem juist niet uitstaan omdat ze hem stiekem best leuk vindt? Springvloed vertelt het verhaal van Mayke en Cam.

In de eerdere delen van de ‘Eilandliefde’-serie ontbrak het aan diepgang. Lezeressen van de ‘Q’- en ‘Vallen’-serie weten wat Van Laren in huis heeft en daarom konden Duingras en Stormwind wat tegenvallen. Met Springvloed laat Van Laren zien dat ze nog steeds diepgang in haar personages kan brengen.

Cam lijkt het misschien allemaal goed voor elkaar te hebben, maar toch is dat niet altijd zo geweest. De keuzes die hij in de eerdere delen maakte, maakte hij heel bewust en in dit derde deel wordt duidelijk waarom. Je kan als lezer dan ook niet anders dan dit personage meteen in je hart sluiten. Het zet aan het denken, want ook in onze gemeenschap hebben we jongens als Cam.

Mayke is een echte eilandbewoonster in hart en nieren. Van Laren weet dit zo goed te beschrijven dat je Mayke gelooft. Je wil dat zij gelukkig wordt op de plek waar zij geboren is. Je gunt haar haar liefdevolle band met haar ouders en je hoopt dat ze een man vindt die aan al haar eisen voldoet.

Van Laren laat ook in Springvloed weer zien dat ze levende personages neer kan zetten. De bekakte Cam laat je regelmatig lachen om zijn woordkeuze, de kwallerige Leon zou je wel uit het verhaal willen gummen en de aanstellerige diva Ondine zou je wel even willen zeggen dat ze echt niet kan zingen. En dat is en blijft de grootste kracht van Van Larens boeken.

In dit derde deel van de serie komen ook onze andere vrienden terug. Axel en Wende hebben nog steeds aan één brom genoeg. Vincent zorgt nog steeds goed voor de stoere Milena en naast Axels stoere LaRo is nu ook de auto van Cam prominent aanwezig. Martin, Wendes broer, krijgt een grotere rol en je zou hem weleens door elkaar willen schudden, want man, wat moet hij met zo’n draak van een vrouw als Gwen?

Springvloed is om meerdere redenen het beste deel in de serie tot nu toe. Het is fijn dat Van Laren een manier heeft gevonden om diepgang te brengen in een verhaal dat tot stand is gekomen op Facebook. De personages leer je inmiddels echt goed kennen en daardoor komen ze nog meer tot leven. En als laatste – ondanks dat dit verhaal zich vooral in de winter afspeelt – is het ideaal om in de zomer te lezen. Een heerlijke must read die je niet mag missen.

Meer recensies van Diana van Eynde