De moordenaar, de advocaat en de schrijver … de titel verraadt het al, het boek bestaat uit drie delen.

Het eerste deel gaat over dominee Willie Maxwell. Hij wordt ervan verdacht vijf van zijn naaste familieleden te hebben omgebracht. Rechtstreekse of harde bewijzen hiervoor ontbreken echter en mede dank zij de spitsvondigheid van zijn advocaat slaagt hij er telkens in om uit de handen van het gerecht te blijven. Pas bij de vijfde moord, op zijn pleegdochter Shirley Ann, vindt men genoeg bewijs dat hem rechtstreeks aan haar dood linkt. Maar tot een proces komt het niet. Op de begrafenis van Shirley Ann wordt hij immers door Robert Burns neergeschoten.

Het tweede deel gaat over de spitsvondige advocaat die niet alleen dominee Willie Maxwell uit de handen van het gerecht wist te houden maar ook diens moordenaar weet vrij te pleiten, ondanks de vele getuigen.

Het proces van Robert Burns werd bijgewoond door niemand minder dan Harper Lee. Het derde deel van het boek is dan ook niet meer of niet minder dan een biografie te noemen van deze schrijfster. Het gaat over haar vroegste kinderjaren en de vriendschap met haar buurjongen, Truman Capote. Truman Capote die haar, na het succes van haar eerste boek ‘To kill a mockingbird’, vraagt om hem te helpen bij zijn onderzoek voor wat later zijn meest succesvolle, true crime boek ‘In cold blood’ zou worden. Jaren later, wanneer er maar geen tweede boek komt ook al blijft ze al die tijd wel schrijven, besluit Harper Lee in haar eentje op onderzoek te gaan en de zaak/ dood van de dominee en het daaruit voort vloeiende proces van Robert Burns lijken haar voldoende stof op te leveren om over na te denken en te schrijven. Het boek komt er, na al die tijd die ze in het verhaal gestoken heeft niet. Ze beweerde dat er alleen nog legendes te ontdekken vielen en was er klaar mee. - pg. 343

De moordenaar, de advocaat en de schrijver is een vlot geschreven en heel leesbaar boek dat vele ladingen dekt. Niet alleen is het een weergave van een historische gebeurtenis, het is ook een goed gedocumenteerde biografie van Harper Lee ingebed in de geschiedenis van Alabama met zijn (al dan niet verdoken) rassenscheiding en zijn politiek. Ook het ontstaan van de brand- en de levensverzekeringen wordt haarfijn uit de doeken gedaan. Dat laatste mag dan wat langdradig zijn maar het helpt wel om te begrijpen hoe de dominee erin slaagde om zich meermaals te verrijken ten koste van anderen.

Eén ding is zeker, na het lezen van dit boek komen ‘Spaar de spotvogel’ van Harper Lee en ‘In koelen bloede’ van Truman Capote op mijn verlanglijst. En een boek dat goesting geeft in andere boeken is in mijn ogen een echte aanrader!

Reacties op: Aanrader

De moordenaar, de advocaat en de schrijver - Casey N. Cep
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 24,99 Bestel het e-book € 14,99